BEVEZETÉS PÁL A FILIPPIBELIEKHEZ ÍRT LEVELÉHEZ
Az Apostolok cselekedetei elég sok mindent elárul a filippibeli gyülekezetről, annak történetéről, és némi utalást is találunk magáról a városról is.
Filippi városa
A várost Macedóniai Fülöp, Nagy Sándor apja alapította, nevét is róla kapta. A Csel. 16,12 úgy említi mint “Macedónia vidékének első városa, római település”. Mivel itáliai joggal bíró katonai kolónia volt, polgárai ugyanazokkal a jogokkal rendelkeztek, mint a Birodalom római polgárai Itáliában. Pl. a tulajdonjogot, az adófizetést illetően speciális helyzetben voltak, vagy római polgárként nem lehetett őket megkorbácsolni és letartóztatni, és fellebbezhettek a császárhoz is. (Erre több helyen találunk utalást az Csel-ben, ld. 16,20,21,37.)
A filippibeli gyülekezet
A gyülekezet megalakulásának körülményeiről megint csak az Csel. 16 ad nekünk felvilágosítást.
Pál második missziós útja idején egy látomás hatására száll hajóra, és indul el Ázsiából Macedóniába, hogy az ottaniaknak is hirdesse az evangéliumot. Lukács tudósít minket Lídia, egy bíborárus asszony és házanépének, valamint egy börtönőr és házanépének megtéréséről és megkeresztelkedéséről. Az ő megtérésük nyomán alakult meg az első gyülekezet Európában. Magában a levélben Pál másokat is említ ebből a gyülekezetből (Epafroditosz, Kelemen, Evódia, Szüntükhé), kiknek neve szintén nem zsidó háttérről árulkodik. Az Ap.csel. 20,1-2-ből tudjuk, hogy Pál öt évvel első látogatása, a gyülekezet megalakulása után ismét Macedóniába ment, és meglátogatta a filippibeli gyülekezetet is.
A levéllel kapcsolatos viták
A levelet illetően a többség által elfogadott és legkevésbé vitatott, hogy Pál a levél szerzője, a címzett pedig az általa alapított, vele állandó kapcsolatban lévő filippibeli gyülekezet. A vitát a keletkezés okának, helyének, idejének ill. a levél egységének kérdése okozza. (Természetesen minden kérdésnél csak a legfontosabb elgondolások összefoglalását sorolom fel.)
a levél célja
Pál adományokat kapott a gyülekezettől és megköszöni ezeket.
Pál visszaküldi Epafroditoszt a gyülekezethez, akit ők küldtek hozzá, hogy segítségére legyen. Egyes feltételezések szerint a gyülekezetben némelyek úgy látták, hogy Epafroditosz nem töltötte be tökéletesen a küldetését. Pál az ő védelmében is ír.
Pálnak az a szándéka, hogy Timóteust elküldi hozzájuk, valamint, hogy ő is vágyódik a gyülekezet után.
Belső viszályok a gyülekezetben: körülmetélkedés – igazi hit kérdése, viszály a nők között.
Támadások kívülről ld. 1,27-30
B. A levél keletkezésének helye, ideje
Több utalást is találunk arra (1,7.13.16) , hogy a levél írásakor Pál fogságban volt. Az kérdés viszont, hogy hol volt fogságban. A választ illetően három fő elmélet létezik:
Cézárea
Mivel Pál a 3.részben egy bizonyos zsidó tanítással szemben érvel, a levél a zsidó-pogány vita idejére esik. Ezért ez is a korai levelek közé számít.
Pál filippibeli útja és bebörtönzése között nem telt el sok idő.
Az 1,13-ban említett hely az Csel. 23,35 értelmében Heródes rezidenciája is lehet.
Ez a legkevésbé megalapozott elmélet.
Róma
A testőrség és a császár udvarának említése (1,13; 4,22)
Utalások életkörülményeire, helyzetére a levélben és az Csel.-ben (Csel. 28,16.30.31). Úgy tűnik, hogy Pál tárgyalása folyamatban volt, és ítéletre várt, ld. 1,20b.
A korai írások is a római elméletet támasztják alá, így a levél az Csel. 28:30-ban említett két éves római fogság végére datálható. Az egyetlen problémát az elmélettel kapcsolatban az okozza, hogy a Filippi – Róma közötti nagy távolság miatt miként volt lehetséges a gyors információcsere, a sok ide-oda utazgatás, valamint hogy Pál fogsága után nem kelet, hanem nyugat felé akarta folytatni útját. Helyhiány miatt nem vázolom a probléma feloldására született megoldásokat.
Efezus
Az Efezus – Filippi közti rövidebb távolság ld. római elmélet
Az Csel. 20,1 szerint Pál rögtön az után, hogy elhagyta Efezust, látogatást tett Macedóniában. A Fil. 2,19-cel pedig párhuzamba állítható az Csel. 19,22 .(Ez a legerősebb érv az efezusi változat mellett.)
Összehasonlítva a korai (Kor., Róm., Gal.) és a később keletkezett levelekkel (Kol., Ef.) a levél stílusa a koraiakkal mutat több hasonlóságot. Tehát az efezusi szolgálat idején keletkezett.
A zsidó vita inkább az efezusi időszakra utal. (Persze nem biztos, hogy Pál a nagy pogány – zsidó vitára reagált.)
C. A levél egysége
Azok, akik azt kérdőjelezik meg, hogy a levél egyetlen, egységes, egy időben keletkezett egészet alkot, általában nem Pál szerzőségét vitatják, hanem a levélnek ma is tulajdonított hitelességet. A kérdést a 3,1 veti fel, ahol is egy törést figyelhetünk meg a levél menetében: Pál egy “végezetül” kifejezést használ, mintha a végkövetkeztetést akarná levonni, de hirtelen és váratlanul témát vált.
Ennek magyarázatára két elméletet emelek ki:
A 3. rész egy másik, szintén ennek a gyülekezetnek íródott levélből való, mert stílusa nem felel meg a többi fejezetben megfigyelhető meleg hangvételnek. Pál saját helyzetére való hivatkozását a 3,4b-ben nem indokolja a levél többi része, és az nem oda illőnek tűnik.
A körülmények ismeretében könnyen elképzelhető, hogy Pál valami miatt megszakította a diktálást, majd más dolgokon is gondolkodva folytatta azt. Így a zsidó probléma lehet, hogy nem is a filippibeli gyülekezetre vonatkozott, Pál gondolatai csupán elkalandoztak.
Bármelyik említett vagy más ezektől eltérő elméletet is veszünk, mindegyiknél lehetetlen bizonyítani, hogy melyik részlet melyik másik levélből származik, melyik Pál betoldása, vagy melyik került bele utólag.
D. A himnusz (2,6-11)
Ezt e részt minden magyarázó külön kezeli, függetlenül attól, hogy Pált tekinti szerzőnek, vagy azt vallja, hogy Pál egy korabeli himnuszt idéz, vagy azt, hogy a himnusz később került bele a levélbe.
A stílust és a benne megtalálható hitvallásszerű alapokat (Krisztus eljövetele előtti, és földi léte, megdicsőülése) vizsgálva az a verzió tűnik leginkább valószínűnek, hogy Pál egy az ő korában keletkezett himnuszt idéz. A szerző Pál kortársa lehetett, aki pogány háttere miatt Krisztus dicséretét versbe öntötte a hősi himnuszok mintájára.
A levél felépítése
1,1-2 Címzés, üdvözlés
1,3-7 Hálaadás
1,8-11 Imádság
1,12-26 Pál körülményei
1,27-2,18 Intés, buzdítás
2,19-30 Jövőbeli tervek
3,1-4,1 Óvás a hamis tanítóktól, nyerség és veszteség, reménységünk
4,2-9 Isten békéssége, a békesség Istene
4,10-20 Köszönet az ajándékokért
4,21-23 Üdvözletek
FELHASZNÁLT IRODALOM
Motyer, A. |
The Message of Philippians |
Guthrie, D. |
New Testament Introduction The Illustrated Bible Dictionary |
|
Kálvin kommentár: Filippi levél |