BEVEZETÉS A GALATÁKHOZ ÍRT LEVÉLHEZ
SZERZŐ
Pál.[10]
CÍMZETTEK
Az egyik legfontosabb kérdés (ami a datálást is érinti), hogy mit kell Galácia alatt érteni. A galata etnikum által lakott északi területeket (a bibliánk térképén ide van írva Galácia neve), vagy a különböző etnikumú népcsoportok által lakott délebbi területeket (értelem szerűen az előzőnél délebbre fekvő területről van szó). A Kr. u. I. sz. vége felé a déli részeket már nem számították Galácia tartományához, de kérdés, hogy Pál apostol is csak az északi részre gondolt-e. Az biztos, hogy Pál a déli területeket látogatta meg első missziói útja során (Csel. 13-14) és sehol nem olvassuk egyértelműen, hogy az északi részt valaha is meglátogatta volna, bár néhányan a Csel. 16,6-ból és a 18,23-ból erre következtetnek.
Érvek a déli címzés mellett (a teljesség igénye nélkül):
1. Mint fentebb írtuk, Pál déli útjáról biztosan tudunk, az északira pedig nincs egyértelmű bizonyíték, egyetlen gyülekezet nevét sem ismerjük, amit az északi területen alapított volna.
2. A fent említett két igehely, ami összhangba hozható az északi területek feltételezett meglátogatásával, az említett települések elhelyezkedését illetően legalább annyira, ha nem még jobban, összhangba hozhatók egy déli útvonallal.
3. Pál gyakran a provinciák római nevét használja, így semmi meglepő nincs abban, ha a terület hivatalos nevét és nem a megszólított etnikumok nevét használja. Ez sokkal egyszerűbb is volt, mintha fel kellett volna sorolni az összes kis települést és különböző népcsoportot, akiknek a levelet írta.
4. Az északi területek sokkal nehezebben megközelíthető, gyérebben lakott, kisebb átmenő forgalommal rendelkező területek voltak, Pál pedig általában a forgalmas helyeken hirdette az evangéliumot.
5. Az 1Kor. 16,1-ből tudjuk, hogy galáciai gyülekezetek is részt vettek az ott említett gyűjtésben, a Csel. 20,4-ben pedig nincsenek észak-, hanem csak dél-Galáciai gyülekezetek megemlítve (igaz, a lista biztosan hiányos).
6. Sokak szerint azok a judaizáló tanítók, akik felforgatták ezeket a gyülekezeteket, nem valószínű, hogy olyan messzire elmentek volna, mint Észak-Galácia.
7. Barnabást többször is említi Pál, de még ha Pál járt is északon, Barnabás a Csel. alapján akkor is csak a déli útján kísérte el. Persze az is igaz, hogy Barnabás épp elég híres lehetett ahhoz, hogy hivatkozni lehessen rá úgy is, ha az olvasók személyesen nem ismerték.
Érvek az északi címzés mellett (ugyancsak a teljesség igénye nélkül):
1. Galácia alatt általában az északi területeket értették (ez csak részben igaz, mert Pál idejében az északi és a déli területeket együttvéve is Galáciának nevezték).
2. Lukács a déli területeket általában a kisebb területi egységek nevén nevezi meg, ezért mikor ő azt írja, hogy Frígia és Galácia (Csel. 16,6), akkor az nem „frígiai Galáciát”, hanem igenis Frígiát és Galáciát jelent (amibe tehát nem tartozik bele Frígia, vagyis az északi részről van szó).
3. A déliek nem szívesen használhatták a Galácia nevet, mert az a rómaiaknak való alávettetésükre emlékeztette őket. Ez elég gyenge érv, mert túl sok ellenpéldát ismerünk rá.
4. A levél nem utal arra, hogy Pál erős üldözésnek volt kitéve, mikor a címzetteknek írta a levelet, pedig a Csel. utal arra, hogy a déli területeken volt ilyen üldözés.
Itt csak egy kis ízelítőt tudtunk adni a különböző érvekből. Igyekeztünk úgy összeválogatni a felsorolt érveket, hogy kb. hasonló kép rajzolódjon ki belőle, mintha az összes érvet felsoroltuk volna. A kutatók döntő többsége egyetért abban, hogy nem lehet egyértelműen dönteni, de egy enyhe többség a déli variációt tartja valószínűbbnek.
DATÁLÁS
Itt van igazából jelentősége annak, hogy a déli vagy az északi címzést választjuk. Ha a déli mellett döntünk, akkor egy nagyon korai datálás a valószínű. Pál két jeruzsálemi látogatásról számol be (1,18; 2,1-2) és mind a nyelvezetéből, mind az érvelés jellegéből úgy tűnik, hogy ez egy teljes lista. Ebben az esetben a két látogatás a Csel. 9,26-ban és a 11,28-30-ban említett látogatások lehetnek. Az apostoli zsinatot nem említi Pál (Csel. 15.), pedig az a levél témájához szorosan kapcsolódna. Péter vonakodása a pogányokkal való asztalközösségtől (Gal. 2,12) is sokkal valószínűbb a zsinat előtt, mint a zsinat után. Sokan úgy gondolják, hogy a 4,13-ban említett „testi erőtlenség” a Csel. 14-ben említett kövezés következményeire utal. Ez azonban nem egy erős érv, mivel az itt szereplő görög kifejezés, ami valószínűleg látható fizikai gyengeségre utal, sokkal általánosabban is érthető és nem kell feltétlenül úgy értelmezni, hogy egy közelmúltban elszenvedett bántalmazás eredménye.
Azok, akik szerint az északi címzés a helyes, kénytelenek némileg későbbre datálni a levelet, mivel abban az esetben azt legkorábban csak a harmadik missziói útja során írhatta Pál, mivel ezelőtt egész biztosan nem járhatott Észak-Galáciában, márpedig a levél feltételezi a személyes ismeretséget. Akik így gondolják, azzal érvelnek, hogy a levél mondanivalója erős rokonságot mutat a Római, illetve a Korintusi levelekkel, vagyis kb. velük egy időben kellett, hogy Pál írja (pl. Efézusban, Csel. 19). A Gal. 2-ben említett jeruzsálemi látogatás szerintük nem más, mint a Csel. 15-ben említett apostoli zsinat, és szerintük a levélben leírtak emlékeztetnek is erre a zsinatra. Szerintük Pál a Galatákhoz írt levélben nem említi a Csel. 11,30 látogatását, mivel akkor nem az apostolokkal, hanem a gyülekezet elöljáróival találkozott (ez ugyebár nem egy bivalyerős érv). Azzal is érvelnek, hogy Pál már kétszer is meglátogatta a galáciaiakat a levél szerint (a 4,13 „első alkalommal” kifejezéséből következtetnek erre), de az érvként felhozott verset nem feltétlen kell így értelmezni, mert a hellenisztikus görög nyelv szabályai szerint a kifejezés azt is jelentheti, hogy „korábban” (mint pl. Jn. 6,62; Zsid. 4,6 stb.). Ráadásul Pál az első missziói útja során is kétszer látogatta meg a dél-galáciai gyülekezeteket (Csel. 13,14-14,21a; 14,21b-14,23).
Mindent egybevéve a déli címzés és a korai datálás a valószínűbb, amiből az következik, hogy a levelet nem sokkal az apostoli zsinat előtt, talán valamikor 48-ban vagy 49-ben írta Pál (attól függően, hogy mikorra datáljuk az apostoli zsinatot). Ha ez így van, akkor ez Pál legelső levele. Ha mégis az apostoli zsinat után írta, mint ahogy azt azért sok kutató gondolja,[11] akkor a déli címzés esetében 50-57 közé, északi címzés esetében pedig 53-57 közé teszik a levél megírásának időpontját.
A LEVÉL CÉLJA
Ezzel a kérdéssel kapcsolatban meglehetősen egy véleményen vannak a kutatók. A Pál által alapított galáciai gyülekezetekbe bizonyos zsidó-keresztyének érkeztek, akik helytelenül tanítottak a törvény szerepéről a keresztyén ember életében és azt tanították, hogy a körülmetélkedésre mindenképpen szükség van az üdvösséghez.[12]
SZERKEZET
Természetesen ennek a levélnek az esetében is nagy vita folyik arról, hogy hogyan is néz ki a levél szerkezete, de itt most nem célunk a vita részleteit ismertetni. Csupán az áttekinthetőség kedvéért közlünk egy variációt, melyet sok kutató elfogad, és ugyanakkor segít a levél gondolatmenetének követésében.
Üdvözlés (1,1-5)
Feddés (1,6-4,11)
„Önéletrajz” (1,13-2,21)
Érvelés az Írásból (3,6-29)
Kérés (4,12-6,10)
„Önéletrajz” (4,12-20)
Allegória az Írásból (4,21-31)
Etikai tanítás (5,1-6,10)
Utóirat (6,11-18)
FELHASZNÁLT IRODALOM
Adney, Carol |
This Morning with God |
Bruce, F. F. |
The International Bible Commentary |
Budai Gergely |
Az Újszövetség története |
Bunch, Cindy |
The NIV Quiet Time Bible |
Carson – Moo – Morris |
An Introduction to the New Testament |
Cole, Alan R. |
Galatians |
Coleman – Colorado |
Serendipity New Testament for Groups |
Douglas – Hillyer |
New Bible Dictionary |
Guthrie, Donald |
New Testament Introduction |
Hawthorne – Martin – Reid |
Dictionary of Paul and his Letters |
Keener, Craig S. |
The IVP Bible Background Commentary New Testament |
Ryken – Wilhoit – LongmanIII |
Dictionary of Biblical Imagery |
Stott, John R. W. |
The Message of Galatians |
Walwoord – Zuck |
A Biblia ismerete kommentársorozat VII. |
[10] Sajnos ez ennyire egyszerű, így nem tudunk róla többet írni. Néhány nagyon-nagyon radikális és elfogult tudóst leszámítva ezt senki sem tagadja.
[11] Ebben a kérdésben viszonylag kevéssé befolyásolja a tudósokat, hogy liberális vagy konzervatív álláspontot foglalnak el. Több erősen konzervatív tudós is a későbbi datálás mellett foglal állást. Ők azt, hogy a jeruzsálemi zsinat határozatai közül nem minden jelenik meg a levélben nem a levél vagy a Csel. megbízhatatlanságával, vagy azzal magyarázzák, hogy Pál nem fogadta el maradéktalanul a zsinat határozatait, hanem azzal, hogy a galáciai helyzet egyszerűen nem kívánta meg, hogy Pál a zsinat minden rendelkezésére kitérjen a levélben.
[12] Hogy ezek a tanítók valóban keresztyének voltak, vagy csak annak tartották magukat, és hogy Pál apostol valódi keresztyénnek tartotta-e őket, arról ma is folyik a vita.
Levél |
Pál címei |
Pál kísérői |
Címzettek |
Üdvözletek |
Róma |
Pál, Krisztus Jézus szolgája, elhívott apostol, akit az Isten kiválasztott, hogy hirdesse evangéliumát. |
– |
Mindazoknak Rómában, akik az Isten szerettei, akiket ő elhívott és megszentelt. |
Kegyelem néktek és békesség Istentől, a mi Atyánktól, és az Úr Jézus Krisztustól. |
1Korinthus |
Pál, Krisztus Jézusnak Isten akaratából elhívott apostola. |
Szosztenész, a testvér |
Az Isten gyülekezetének, amely Korintusban van, a … megszentelteknek, mindazokkal együtt, akik a mi Urunk Jézus Krisztus nevét bárhol segítségül hívják. |
Kegyelem néktek és békesség Istentől, a mi Atyánktól és az Úr Jézus Krisztustól. |
2Korinthus |
Pál, Isten akaratából Krisztus Jézus apostola. |
Timóteus, a testvér |
Az Isten gyülekezetének, amely Korintusban van, és mindazoknak a szenteknek, akik Akhájában vannak. |
Kegyelem néktek és békesség Istentől, a mi Atyánktól és az Úr Jézus Krisztustól. |
Galata |
Pál apostol, aki nem emberektől, nem is emberek által kapta elhívását, hanem Jézus Krisztus által, és az Atya Isten által, aki feltámasztotta Jézust a halottak közül. |
És a velem lévő atyafiak. |
Galácia gyülekezeteinek. |
Kegyelem néktek és békesség Istentől, a mi Atyánktól és az Úr Jézus Krisztustól. |
Efézus |
Pál, isten akaratából Krisztus Jézus apostola. |
– |
Az Efézusban élő szenteknek, és a Krisztus Jézusban hívőknek. |
Kegyelem néktek és békesség Istentől, a mi Atyánktól és az Úr Jézus Krisztustól. |
Filippi |
Pál…Jézus szolgái. |
Timóteus |
Mindazoknak a Krisztus Jézusban hívő szenteknek, akik Filippiben vannak. |
Kegyelem néktek és békesség Istentől, a mi Atyánktól és az Úr Jézus Krisztustól. |
Kolossé |
Pál, isten akaratából Krisztus Jézus apostola. |
Timóteus testvér |
A Krisztusban megszentelt hívő testvéreknek, akik Kolosséban élnek. |
Kegyelem néktek és békesség Istentől, a mi Atyánktól. |
1Thessz. |
Pál |
Szilász és Timóteus |
Az Atya Istenben és Krisztus Jézusban hívő thesszalonikaiak gyülekezetének. |
Kegyelem néktek és békesség. |
2Thessz. |
Pál |
Szilász és Timóteus |
A thesszalonikaiak gyülekezetének Istenben, a mi Atyánkban és az Úr Jézus Krisztusban. |
Kegyelem néktek és békesség Istentől, a mi Atyánktól és az Úr Jézus Krisztustól. |
1Timóteus |
Pál, a mi megtartó Istenünknek, és krisztus Jézusnak, a mi reménységünknek rendeléséből Krisztus Jézus apostola. |
– |
Timótusnak, igaz fiamnak a hitben. |
Kegyelem, irgalom, békesség Istentől, a mi Atyánktól, és Krisztus Jézustól, a mi Urunktól. |
2Timóteus |
Pál, Isten akaratából Krisztus Jézus apostola, a Krisztus Jézusban való ígérete szerint. |
– |
Timóteusnak, szeretett fiamnak. |
Kegyelem, irgalom, békesség Istentől, a mi Atyánktól, és Krisztus Jézustól, a mi Urunktól. |
Titusz |
Pál, Isten szolgája, Jézus Krisztusnak pedig apostola. |
– |
Titusznak, a közös hitben való igaz fiamnak. |
Kegyelem és békesség Istentől, a mi Atyánktól, és a Krisztus Jézustól, a mi Üdvözítőnktől. |
Filemon |
Pál, Krisztus Jézus foglya. |
Timóteus, a testvér |
Filemonnak, a mi szeretett testvérünknek és munkatársunknak, Appiának, a mi testvérünknak, Arkhipposznak, a mi bajtársunknak és a házadban lévő gyülekezetnek. |
Kegyelem néktek és békesség Istentől, a mi Atyánktól és az Úr Jézus Krisztustól. |
Forrás: Walwoord, John F. – Tuck, Roy B.: A Biblia ismerete, kommentársorozat VII. Apostolok cselekedetei-Kolossé, KIA, 1999, p.138.
Az ábrát a kiadó engedélyével közöljük, sokszorosítása a szerzői jogok védelme miatt tilos.
Görög szavak |
Magyar jelentések |
Utalások |
agorazó (ige) |
venni, vásárolni a piacon (vagy rabszolgapiacon) |
1Kor 6,20; 7,23; 2Pét 2,1 Jel 5,9; 14,3-4 |
exagorazó (ige) |
kifoszt, felvásárol piacot (vagy rabszolgapiacot) |
Gal 3,13; 4,5 Ef 5,16 Kol 4,5 |
lytron (főnév) |
váltságdíj, óvadék (a szabadonbocsátás ára) |
Mt 20,28 Mk 10,45 |
lytroomai (ige) |
kiváltani, óvadék lefizetésével kiszabadítani |
Lk 24,21 Tit 2,14 1Pét 1,18 |
lytrósis (főnév) |
a váltságdíj lefizetésével való kiszabadítás cselekedete |
Lk 1,68; 2,38 Zsid 9,12 |
apolytrósis (főnév) |
visszavásárlás, kiszabadítás váltságdíj kifizetésével |
Lk 21,28 Róm 3,24; 8,23 1Kor 1,30 Ef 1,7.14; 4,30 Kol 1,14 Zsid 9,15; 11,35 |