h3> JÓEL PRÓFÉTA KÖNYVE

ÍRÓ ÉS DATÁLÁS

Jóelról csak annyit tudunk, amennyit a könyv 1. versében olvasunk: Petúél fia volt. Neve azt jelenti, hogy JAHVE az Isten. Valószínűleg Júdában lakott és munkálkodott, mert sokat említi Júdát és Jeruzsálemet (3,5; 4,1,6,8,16-18).

A könyvben nem találunk olyan utalást, amely segíthetne a könyv keletkezését meghatározni. Az egyik véglet Kr.e. 9. századinak tartja a könyvet, a másik pedig Kr.e. 2. századinak. Hadd soroljunk fel néhány szempontot!

Érvek egy későbbi keletkezés mellett:

  • A könyv két részből áll és a második része (3,1-4,21) túl apokaliptikus ahhoz, hogy már a 9. században keletkezhetett volna, ugyanis az apokaliptika csak Kr.e. 3. századtól kezdett fontos műfajjá válni.

  • Sok az idézet más könyvekből

  • 2,7-9 beszél Jeruzsálem falairól, amelyeket Nehémiás újra felépített Kr. e. 445-ben

  • 4,6-ban szerepelnek a görögök, s ez egy Kr.e. 332-i dátumra utalna

  • 3,4-ben a nap- és holdfogyatkozásról ír, némelyik tudós kiszámolta, hogy Kr.e. 357-ben vagy 336-ban volt ilyen

Érvek egy korai keletkezés mellett:

  • A Kánonban két 8. századi próféta között találjuk meg ezt a könyvet

  • A 4. fejezetben felsorolt ellenségek között nem találjuk se Asszíriát, se Babilóniát, se a perzsákat. Pedig ők a Kr. e. 8-5. századig világhatalmak voltak.

  • Már a korai prófétáknál is sok apokaliptikus képet és részt találunk.

  • Jóelből sok más próféta idézett, pl. Ézsaiás, Ezékiel, Ámósz és Abdiás

  • Sok bizonyíték arra mutat, hogy már korán létezett kapcsolat az izraeliek és a görögök között

  • Jeruzsálem falának nagy része megmaradt, erre utal az is, hogy csak rövid idő kellett a visszaállításukhoz (Neh. 6,15)

  • A nap- és holdfogyatkozást nem kell feltétlenül szó szerint érteni, ez lehet egy kép is Isten megjelenésére.

Lehetetlen pontosan megállapítani a keletkezési idejét, de ez nem igazán befolyásolja a könyv üzenetét.

SZERKEZET

Jóel könyve az új fordítás szerint 4 fejezetből áll, a Károliban viszont csak 3 fejezet van. Ez azért van, mert az új fordítás a héber Bibliát követi, a Károli pedig a Septuaginta beosztását. ( A Septuaginta a héber Biblia görög fordítása). Jóel a héber Bibliában Hóseás után másodikként következik, a Septuagintában pedig negyedikként Hóseás, Ámósz és Mikeás után. Jóel könyve két részből áll (1,1-2,17; 2,18-4,21). Az első rész a történelmi helyzettel foglalkozik (a sáskajárással) és annak jelentésével, a második rész pedig inkább a távoli jövőről ír. Mégis mindkét rész szorosan összetartozik, erre főleg a visszatérő kulcsszavak utalnak.

Kulcsszó

1,1-2,18

2,19-4,21

Hirdessétek…tartsatok szent…

1,14; 2,15

4,9

Közel van az Úr napja

1,15

4,14

Jön az Úr napja

2,1

3,4

Menekülés

2,3

3,5

Sötétség

2,2

3,4

Az ég és a föld megrendül

2,10

4,16

Megsötétül a nap, a hold a csillagok

2,10

4,15

Az Úr mennydörög

2,11

4,16

Az Úrnak a napja igen nagy és félelmetes

2,11

3,4

Gyűjtsétek össze

2,16

4,2

Népem, örökségem

2,17

4,2

JÓEL ÉS AZ ÚJ SZÖVETSÉG

Jóelt idézi Péter pünkösd napján, amikor a Szent Lélek kitöltetik. (Ap.Csel. 2,14-41). A könyv azonban még másutt is előkerül az Újszövetségben.

Jóel

Újszövetség

A kürt fújása

2,1; 2,15

1Kor.15,52; 1Thess.4,16; Jel. 8,6

Közel van

1,15; 2,1; 4,14

Mt.24,32; Mk.13,29

Ehettek majd jóllakásig

2,26

Lk.6,21; Mt.14,13-21; Mk.6,32-44; Lk.9,10-17; Ján.6,1-14

Ítélet a népek fölött

4,1-14

Mt.25,31-46

Napfogyatkozás mint jel

3,3-4; 4,15

L.k.21,25; Jel.8,12

Földrengés

4,16

Zsid.12,26

A sarló eresztése

4,13

Mk.4,29

Sáskák, mint a lovak

2,4-5

Jel.9,7.9

FELHASZNÁLT IRODALOM

Walwoord-Zuck: A Biblia ismerete kommentársorozat V.

The Compact NIV Study Bible: Hodder&Stoughton, London, 1993.

David Allan Hubbard: Joel&Amos, an introduction & Commentary, IVP, Leicester, 1989.

D. Guthrie New Bible commentary. IVP, Leicester, 1987