BEVEZETÉS JÁNOS EVANGÉLIUMÁHOZ
JÁNOS SAJÁTOSSÁGAI
János evangéliuma meglepően sok mindenben eltér az előző három evangéliumtól (Máté, Márk, Lukács). Míg azok elsősorban Jézus galileai szolgálatára koncentrálnak, addig János inkább a júdeai és samáriai eseményekkel foglalkozik. Míg a többi evangéliumban leírt eseményeket, ha akarjuk, egy egy éves kronológiai keretbe is beleilleszthetjük, addig János mindenképpen több évről számol be. Sokmindent kihagy, amiről mindhárom másik evangélium beszél, ugyanakkor sok új anyagot is tartalmaz (pl. a híres „én vagyok” mondások). Gyakran az időrendje is másnak tűnik, mint a másik három evangéliumé11.
Nemcsak az anyag összeválogatása és elrendezése, hanem a stílusa is különös. Gyakran nehezen lehet elválasztani, hogy mit mond Jézus és mit mond az evangélista. Amellett, hogy a nyelvezete meglehetősen egyszerű (nem vetekedhet például Lukács irodalmi stílusával), sok szinonimát használ. A nyelv egyszerűsége ellenére mégis sokszor az az ember benyomása, hogy rengeteg jelképpel, sőt rejtett jelképpel van tele, és hogy a történet mögött hatalmas lelki mélységek vannak (már az ókortól kezdve sokan mint a „lelki evangéliumra” tekintettek rá).
Jánosi sajátosság még az irónia fokozott alkalmazása: a tanítványok rendkívül értetlenek, sokszor jobban hisznek, mint értenek (pl. 13,36-38), Kajafás jobban prófétál, mint hinné (18,14), Pilátus igazabbul ítél, mint gondolná (18,28-22), stb.
Még sokáig lehetne sorolni az evangélium sajátosságait, de talán ennyi is elég annak bemutatására, hogy mennyire elüt mind tartalmát, mind stílusát, mind mondanivalóját tekintve a többi három evangéliumtól.
SZERZŐ ÉS KELETKEZÉSI IDŐ
A kutatók nagy része egy összetett, több rétegből álló műnek tekinti a János evangéliumát (akárcsak a Pentateuchost, lásd I. Móz. bevezetését), melynek megírásában Jánosnak nem, vagy csak kis részben volt szerepe. Ez a hozzáállás azonban méginkább megkérdőjelezhető, mint Mózes öt könyve esetében. Egyrészt itt is igaz, hogy (némi túlzással) azt mondhatnánk, hogy ahány kutató, annyiféleképpen rekonstruálják a könyv keletkezésének történetét. Ugyan van néhány sarkalatos pont, amiben a kritikai megközelítést vallók nagy része (koránt sem mindenki) egyetért (pl. az ún. jel-forrás létezése), de az egyetértés itt is csak felszínes, mikor pontosabban meg kéne határozni egy forrást, akkor már hatalmas eltérések vannak a kutatók között. Másrészt János evangéliumának nyelvezete az egyik legegységesebb az egész Bibliában, így az esetleges redaktoroknak meglepően jó munkát kellett volna végeznie. Ha ehhez még hozzávesszük, hogy az ókortól kezdve gyakorlatilag az összes egyházi író Jánost tekintette a szerzőnek, és nincs olyan hagyomány, ami másnak tulajdonítaná a szerzőséget (bár erről folyik némi vita), akkor igen kérdésesnek látszik, hogy érdemes-e János szerzőségét 2000 év távlatából, tárgyi bizonyítékok híján csupán meglehetősen kétes értékű spekulatív bizonyítékokra alapozva elvetni.
Kétségtelen, hogy maga a könyv, akárcsak sok más bibliai könyv, anonim (a mi Bibliánkban olvasható feliratok a könyvek elején nem tartoztak az eredeti kéziratokhoz). Belső bizonyítékok alapján mégis valószínűsíthető János szerzősége, vagy legalábbis az, hogy a szerző úgy állítja be magát, mintha ő János lenne. A Jn.21,20-24 alapján az evangélista megegyezik a „szeretett tanítvánnyal”. Most már csak az a kérdés (feltéve, hogy hiszünk a Jn. 21-nek, erről bővebben majd a jegyzetekben), hogy ki volt ez a bizonyos szeretett tanítvány.
A szerző valószínűleg zsidó volt, mivel meglehetősen otthonosan mozog az Ószövetségben (lásd jegyzetek).
Továbbá minden bizonnyal Palesztinai zsidó volt, ugyanis fantasztikus topográfiai tudásról tesz tanúbizonyságot (medence a Juh-kapunál, 5,2; Siloam, 9,7; Ainon szálimnál, 3,23; stb. – ezek mind olyan helyek, amiket nagy valószínűség szerint csak egy palesztinai ismerhetett annyira, hogy hivatkozni merjen rájuk).
Az utolsó vacsorán ott volt a szeretett tanítvány. A másik három evangélium szerint csak a tizenkettő volt jelen (bár ezt néhányan vitatják), tehát a szeretett tanítvány egy a tizenkettő közül.
Nem azonos a Jn.13-16-ban néven nevezett apostolokkal, mivelezekben a részekben ő mint „szeretett tanítvány”szerepel.
Egyike a 21. fejezetben említett hét halászó tanítványnak, de nem lehet Péter, Tamás, vagy Nátánáel.
A Zebedeus fiak közül sem lehet Jakab, mert ő volt az első mártír az apostolok közül, és ez nem lenne könnyen összeegyeztethető a 21,23-al (aligha terjedhetett volna el ez a mondás, ha néhány év múlva meghalt volna).
A Zebedeus fiak nincsenek név szerint említve Jánosnál, ami különös.
A szeretett tanítvány gyakran együtt szerepel Péter apostollal, ugyanakkor a másik három evangélium János apostolt gyakran együtt említi Péter apostollal (persze más apostolokat is, úgyhogy ez nem perdöntő).
A fenti pontok tökéletesen ráillenek Jánosra, így mind a belső bizonyítékok, mind az egyházi hagyomány János mellett szól.
Az összes kutató egyetért abban, hogy ez az evangélium a legkésőbbi. Mivel a legrégebbi újszövetségi papirusztöredékünk János evangéliumából való22 és körülbelül 130-ra datálható, ezért biztosan ez előtt kellett íródnia. Úgy tűnik, Péter ekkor már halott volt (21,19), és mivel kb. 64-65-ben végezték ki, ezért az evangéliumnak ez után kellett keletkeznie. A két időpont között szinte minden elképzelhető, a legtöbb tudós 80-96 közé teszi, ami jól megfelel annak a hagyománynak, hogy János idős korában írta, és éppen elég távol van 130-tól, hogy addigra elterjedhessen az irat.
A hagyomány fő vonala szerint János Efézusban írta az evangéliumát, de ez egyértelműen nem bizonyítható, és több más helymeghatározás is lehetséges.
KAPCSOLATA A MÁSIK HÁROM EVANGÉLIUMMAL
Gyakran feltett kérdés, hogy János vajon ismerte-e a másik három evangéliumot, vagy nem. Ez így azonban túl leegyszerűsített problémafelvetés. Egyrészt lehet, hogy csak egyet, vagy kettőt ismert, másrészt onnét is származhatott a közös anyag, hogy közös forrásokat használtak, vagy netán beszélgettek egymással az evangélisták, stb. Ma már gyakorlatilag lehetetlen megállapítani, hogy ismerte-e a többiek műveit, már csak a stílusa miatt is. Gyakran olyan szabadon idéz János, hogy nehéz megállapítani, vajon tényleg idéz, vagy csak hasonlít a mondanivalója, megfogalmazása valaki máséra (ez az ószövetségi idézetekkel kapcsolatban jól megfigyelhető).
Mindenesetre akár szándékosan, akár nem, de jól kiegészíti a többi evangéliumot. Például Márk nem magyarázza meg, miért kell Jézust Pilátus elé vinni (Mk.14,64), csak János (18,31); Jézus tanítványainak az elhívása (Mt.4,18kk.) is jobban érthető a Jn.1 hátterével; a Mk.6,45-46 nem magyarázza meg, hogy miért kellett sietve elhagyni a terepet, csak a Jn.6,15; stb. Ezek alapján túlzás lenne azt állítani, hogy János egy magyarázatot írt a többi evangéliumhoz, de néhányan ezekből a helyekből arra következtetnek, hogy ismerte őket, vagy legalább néhányat, és tudatosan épített rájuk.
AZ EVANGÉLIUM CÉLJA
Az evangélium megírásának céljáról legalább akkora vita folyik, és legalább annyi elmélet született már, mint a szerző kilétéről. Mindenesetre a saját célmeghatározását a 20,30-31-ben olvashatjuk, és ha ezt összehasonlítjuk az I.Jn.5,13 célmeghatározásával, akkor úgy tűnik, mintha evangélizációs céllal írta volna János az evangéliumát. Az egész evangélium, meg az említett célmeghatározás is mintha azt sugallná, hogy nem úgy teszi fel a kérdést, hogy kicsoda Jézus, hanem úgy, hogy kicsoda a Krisztus. Márpedig ennek a kérdésfeltevésnek csak olyanok felé van értelme, akik vártak valamiféle Messiást (görögül Krisztust). Ilyenek csak a zsidók, illetve a prozeliták (zsidó vallást felvett, eredetileg pogánynak születettek), illetve a zsidó vallással szimpatizáló pogányok voltak. Mivel sok helyen lefordítja a héber, ill. arámi szavakat görögre, ezért a megcélzott olvasóréteg nem nagyon tudhatott arámul, ugyanakkor az Ószövetség ismeretét, úgy tűnik, feltételezte. Ezek alapján vagy prozeliták, vagy asszimilálódott, arámul már nem jól tudó zsidók, vagy esetleg vegyes összetételű közösségek számára írt evangélizációs műről van szó.
SZERKEZET
A könyvet általában két nagy részre osztják, melyekhez egy előszó és egy utószó kapcsolódik:
prológus: 1,1-18
jelek könyve: 1,19-12,50
dicsőség könyve: 13,1-20,31
epilógus: 21
Mind a két nagy rész egy-egy lezáró, összefoglaló szakasszal fejeződik be (12,37-50; 20,30-31), így a könyv szerkezete meglehetősen világos. Az összes jel (csoda) az első részben fordul elő, míg a második rész az utolsó vacsorával kezdődik, majd a szenvedéstörténet és a feltámadás következik33.
FELHASZNÁLT IRODALOM
Adeney, Carol |
This Morning with God |
Alexander, Pat & David |
Kézikönyv a Bibliához |
Blomberg, Craig |
The Historical Reliability of the Gospels |
Bruce, F. F. |
The Hard Sayings of Jesus |
Bruce, F. F. |
The International Bible Commentary |
Carson, D. A. |
The Gospel According to John |
Douglas – Hillyer |
New Bible Dictionary |
Dr. Apostol Imre |
János evangéliuma |
Gooding, David |
Krisztus iskolájában |
Green – McKnight – Marshall |
Dictionary of Jesus and the Gospels |
Guthrie, Donald |
New Testament Introduction |
Haag, Herbert |
Bibliai lexikon |
Keener, Craig S. |
Bible Background Commentary, New Testament |
MacDonald, William |
Újszövetségi kommentár I. |
Milne, Bruce |
The Message of John |
Tasker, R. V. G. |
John |
Walwoord – Zuck |
A Biblia ismerete kommentársorozat I. |
1. Templom |
2. Izrael-medence |
3. Antonius-erőd |
4. Betesda-medencék |
5. Heródes felső palotája |
6. Hasmóneus-palota |
7. Xystus (testgyakorlás helye volt) |
8. Kajafás palotája |
9. Emeleti terem (utolsó vacsora helye) |
10. Siloám-tava |
11. Gíhon-forrás |
12. Siloám-csatorna |
13. Lépcsők |
14. Golgota |
15. Tyropaion-völgy (Sajtkészítők völgye) |
16. Kidron-völgy |
17. Hinnom-völgy |
18. Vérmező |
19. Getsemáné-kert |
|
a. Arany-kapu |
b. István-kapu |
c. Heródes-kapu |
d. Damaszkuszi-kapu |
e. Jaffa-kapu |
f. Gennat-kapu |
g. Sion-kapu |
h. Trágya-kapu |
i. Kettős-kapu |
j. Hármas-kapu |
k. Esszénus-kapu |
l. Cserép-kapu |
m. Vízi-kapu |
A. Első városfal (Jézus korában létezett) |
B. Második városfal (Jézus korában létezett) |
C. Harmadik városfal (Jézus korában nem létezett) |
D. Hadrianus fala (Jézus korában nem létezett) |
E. Jelenlegi fal (Jézus korában nem létezett) |
A VÍZ KIÖNTÉSÉNEK SZERTARTÁSA
A lombsátorünnep hét napján mindig megtöltöttek egy arany kancsót a Siloám tavából vízzel, és ezt a főpap vezetésével egy menet vitte fel a templomba. Amikor a menet elérte a Templom belső udvarát, háromszor megfújták a sófárt (kos szarvából készült kürt). A főpap a zarándokok figyelő szemei előtt körbejárta az oltárt a kancsóval, miközben a templomi kórus az ún. hallél zsoltárokat énekelte (113-118 zsoltárok). Mikor a kórus elérkezett a 118. zsoltárhoz, minden férfi zarándok felemelte és meglengette a jobb kezében lévő lúlábot (fűz és mirtusz gallyak pálmaágakkal egy csokorba fogva), miközben bal kezükkel felemeltek egy citrus gyümölcsöt (pl. narancs; a betakarított termés jelképe), és háromszor azt kiáltották, hogy „adjatok hálát az Úrnak”. A vizet a reggeli áldozat idején a napi italáldozattal (bor) együtt ajánlották fel az Úrnak. A bort és a vizet átöntötték a megfelelő ezüst edényekbe, majd kiöntötték őket az Úr előtt. A zsidók számára mindez egyaránt jelképezte azt, hogy Isten gondot viselt a víz-ellátásról a pusztai vándorlás során, és hogy az utolsó napokban kitölti az Ő Lelkét. Továbbá a messiási korra utalt, mikor sok akkori zsidó szerint majd a szent sziklából (a szentek szentjében levő szikla, a hagyomány szerint azon áldozta fel – majdnem – a fiát Ábrahám) egy forrás fog fakadni, mely az egész országon keresztül folyik.
A Golgota egy kapu közelében a városfalon kívül állt (Jn. 19:20, Zsidó 13:12). Mellette volt egy kert, melynek tulajdonosa ismert: Arimateai József.
Már Krisztus előtt 600 évvel is sziklába vájt sírokba temették a halottakat. A különböző kutatások közel egyhangúlag foglalnak állást a sírok milyenségét illetően. Természetesen a tulajdonosok anyagi helyzetétől nagyban függött a sír belső kialakítása. A Heródes idejéből ránk maradt sírok alapján készítettük a következő ábrákat.
A hegyoldalba lejáratot készítettek. A nyílásra szinte dugóként illeszkedő, nagy szikladarabbal elzárt bejáraton (kb. 1 m magas) keresztül lehetett belépni, majd 1-2 lépcsőn le lehetett menni a négyzet alakú előtérbe, melynek két oldalfalán, derékmagasságban, kőpárkányok lehettek. Az előtérhez csatlakozott a sírkamra (2×2 m). A sírkamrának kétféle kialakítása létezett: 1./ sírkamra oldalába mélyített félköríves nyílásba (2 m magas), vagy 2./ alagútszerű vájatok egyikébe (2×0,5×1 m) helyezték véglegesen a halottat.
Egyes szakértők szerint Jézus testét nem alagútba tették, mivel gyorsan kellett cselekedniük (hiszen jött az ünnep), hanem inkább teljes előkészítés nélkül hagyták ott az előtérben (a kőpadon). A feltámadás után a gyolcs a padon volt.
VASÁRNAP REGGEL
Egy angyal elhengeríti a követ Jézus sírjáról napfelkelte előtt (Mt 28,2-4).
A jézust követő asszonyok megnézik Jézus sírját, és felfedezik, hogy ő nincs ott (Mt 28,1; Mk 16,1-4; Lk 24,1-3;Jn 20,1).
Magdalai Mária elmegy, hogy elmondja a történteket Péternek és Jánosnak (Jn 20,1-2).
A többi asszony akik a sírnál voltak, két angyalt látnak, akik beszélnek nekik a feltámadásról (Mt 28,5-7; Mk 16,5-7; Lk 24,4-8).
Péter és János kimennek Jézus sírjához (Lk 24,12; Jn 20,3-10).
Magdalai Mária visszatér a sírhoz, és Jézus megjelenik csak neki a kertben (Mk 16,9-11; Jn 20,11-18): első megjelenése.
Jézus megjelenik a többi asszonynak (Máriának, Jakab, Salomé és Johanna anyjának (Mt 28,8-10): második megjelenése.
A Jézus sírját őrizők jelentést tesznek a vallási hatóságoknál arról, hogyan hengerítette el az angyal a követ. Ezután megvesztegetik őket (Mt 28,11-15).
Jézus megjelenik Péternek (1Kor 15,5): harmadik megjelenése.
VASÁRNAP DÉLUTÁN
Jézus megjelenik két férfinak az emmanusi úton (Mk 16,12-13; Lk 24,13-32).
VASÁRNAP ESTE
A két emmanusi tanítvány beszámol arról, hogy látták Jézust (Lk 24,33-35).
Jézus megjelenik 10 apostolnak Tamás távollétében a felső szobában (Lk 24,36-43; Jn 20,19-25): ötödik megjelenése.
A KÖVETKEZŐ VASÁRNAP
Jézus megjelenik a 11 apostolnak Tamás jelenlétében (Jn 20,26-28): hatodik megjelenése.
A KÖVETKEZŐ 32 NAPON
Jézus megjelenik a 7 tanítványnak a Galileai tengernél és csodát tesz a halakkal (Jn 21,1-14): hetedik megjelenése.
Jézus megjelenik 500 embernek (köztük a 11-nek is) egy galileai hegyen (Mt 28,16-20; Mk 16,15-18; 1Kor 15,6): nyolcadik megjelenése.
Jézus megjelenik féltestvérének, Jakabnak (1Kor 15,7): kilencedik megjelenése
Jézus megjelenik Jeruzsálemben újra a tanítványainak (Lk 24,44-48; ApCsel 1,3-8): tizedik megjelenése.
Az olajfák hegyén Jézus a tanítványai szeme láttára felemelkedik a mennybe (Mk 16,19-20; Lk 24,50-53; ApCsel 1,9,12).
Vallási tárgyalások
Annás előtt Jn 18,12-14
Kajafás előtt Mt 26,57-58
A Nagytanács előtt Mt 27,1-2
Polgári tárgyalások
Pilátus előtt Jn 18,28-38
Heródes előtt Lk 23,6-12
Pilátus előtt Jn 18,39-19,6
N.B. A 38-41. melléklet forrása: Walwoord, John F. – Tuck, Roy B.: A Biblia ismerete, kommentársorozat VI. Máté-János, KIA, 1999. p. 289, 122, 282, 112. Az ábrázat a kiadó engedélyével közöljük, sokszorosítása a szerzői jogok védelme miatt tilos!
Sorrend |
Csoda |
Helység |
Máté |
Márk |
Lukács |
János |
1. |
A víz borrá változtatása |
Kána |
|
|
|
2,1-11 |
2. |
Egy fiú meggyógyítása |
Kapernaum |
|
|
|
4,46-54 |
3. |
Egy megszállott megszabadítása a zsinagógában |
Kapernaum |
|
1,21 |
4,33-37 |
|
4. |
Péter anyósának meggyógyítása |
Kapernaum |
8,14-15 |
1,29-31 |
4,38-39 |
|
5. |
Első csodálatos halfogás |
Galileai-tenger |
|
|
5,1-11 |
|
6. |
Egy leprás meggyógyítása |
Galilea |
8,2-4 |
1,40-45 |
5,12-15 |
|
7. |
Egy béna meggyógyítása |
Kapernaum |
9,1-8 |
2,1-12 |
5,17-26 |
|
8. |
Egy béna meggyógyítása a Bethesda tavánál |
Jeruzsálem |
|
|
|
5,1-15 |
9. |
A száraz kezű meggyógyítása |
Galilea |
12,9-13 |
3,1-5 |
6,6-11 |
|
10. |
A százados szolgájának meggyógyítása |
Kapernaum |
8,5-13 |
|
7,1-10 |
|
11. |
Az özvegy fiának meggyógyítása |
Nain |
|
|
7,11-17 |
|
12. |
Egy süket és néma lélek kiűzése |
Galilea |
12,22-32 |
|
11,14-23 |
|
13. |
A tenger lecsendesítése |
Galileai-tenger |
8,18-27 |
4,35-41 |
8,22-25 |
|
14. |
A gadarai megszállott megszabadítása |
Gadara |
8,28-34 |
5,1-20 |
8,26-39 |
|
15. |
A vérfolyásos asszony meggyógyítása |
Kapernaum |
9,20-22 |
5,25-34 |
8,43-48 |
|
16. |
Jairus lányának feltámasztása |
Kapernaum |
9,18-26 |
5,22-43 |
8,41-56 |
|
17. |
Két vak ember meggyógyítása |
Kapernaum |
9,27-31 |
|
|
|
18. |
Egy néma lélek kiűzése |
Kapernaum |
9,32-34 |
|
|
|
19. |
Ötezer ember megvendégelése |
Bétsaida közelében |
14,13-21 |
6,32-44 |
9,10-17 |
6,1-14 |
20. |
Tengeren járás |
Galileai-tenger |
14,22-23 |
6,45-52 |
|
6,15-21 |
21. |
Egy szirofőniciai asszony lányának meggyógyítása |
Fönícia |
15,21-28 |
7,24-30 |
|
|
22. |
Egy dadogó süket meggyógyítása |
Tízváros |
|
7,31-37 |
|
|
23. |
Négyezer ember megvendégelése |
Tízváros |
15,32-38 |
8,1-9 |
|
|
24. |
A bétsaidai vak meggyógyítása |
Bétsaida |
|
8,22-26 |
|
|
25. |
Ördögűzés egy holdkóros fiúból |
Hermón hegye |
17,14-21 |
9,14-29 |
9,37-42 |
|
26. |
Pénz egy hal szájában |
Kapernaum |
17,24-27 |
|
|
|
27. |
Egy vakon született ember meggyógyítása |
Jeruzsálem |
|
|
|
9,1-7 |
28. |
Tizennyolc éve meggörnyedt asszony meggyógyítása |
Pérea(?) |
|
|
13,10-17 |
|
29. |
Vízkóros ember meggyógyítása |
Pérea |
|
|
14,1-6 |
|
30. |
Lázár feltámasztása |
Betánia |
|
|
|
11,1-44 |
31. |
Tíz leprás megtisztítása |
Samária |
|
|
17,11-19 |
|
32. |
A vak Bartimeus meggyógyítása |
Jerikó |
20,29-34 |
10,46-52 |
18,35-43 |
|
33. |
Egy fügefa megátkozása |
Jeruzsálem |
21,18-19 |
11,12-24 |
|
|
34. |
Málkus fülének meggyógyítása |
Jeruzsálem |
|
|
22,49-51 |
|
35. |
Második csodálatos halfogás |
Galileai-tenger |
|
|
|
2,1-13 |
Forrás: Walwoord, John F. – Tuck, Roy B.: A Biblia ismerete, kommentársorozat VI. Máté – János, KIA, 1999, p. 388.
Az ábrát a kiadó engedélyével közöljük, sokszorosítása a szerzői jogok védelme miatt tilos!
1. Jézus megérkezett a Golgotára (Mt 27,33; Mk 15,22; Lk 23,33; Jn 19,17)
2. Visszautasította a felajánlott mirhával kevert bort (Mt 27,34; Mk 15,23)
3. Felszegezték a keresztre a két rabló közé (Mt 27,35-38; Mk 15,24-28; Lk 23,33-38; Jn 19,18)
4. Elhangzott az első kiáltása a kereszten: ,,Atyám, bocsáss meg nekik, mert nem tudják mit cselekszenek.” (Lk 23,34)
5. A katonák elvették Jézus ruháit, és meztelenül hagyták a kereszten (Mt 27,35; Mk 15,24; Lk 23,34; Jn 19,23)
6. A zsidók gúnyolták Jézust (Mt 27,39-43; Mk 15,29-32; Lk 23,35-37)
7. Beszélni kezdett a két latorral (Lk 23,39-43)
8. Másodszor is felkiáltott a keresztről: ,,Bizony mondom néked, ma velem leszel a paradicsomban.” (Lk 23,43)
9. Harmadszor is megszólalt: ,,Asszony, íme a te fiad.” (Jn 19,26)
10. Sötétség támadt déltől délután háromig (Mt 27,45; Mk 15,33; Lk 23,44)
11. Negyedszer felkiáltott: ,,Én Istenem, én Istenem, miért hagytál el engem?” (Mt 27,46-47; Mk 15,34-36)
12. Ötödik kiáltása ez volt: ,,Szomjazom.” (Jn 19,28)
13. ,,Borecetet” ivott (Jn 19,29)
14. Hatodik kiáltása így hangzott: ,,Elvégeztetett” (Jn 19,30)
15. ,,Borecetet” ivott egy szivacsból (Mt 27,48; Mk 15,36)
16. Hetedszerre kiáltott: ,,Atyám, a te kezedbe teszem le az én lelkemet.” (Lk 23,46)
17. Saját akaratából kibocsátotta lelkét (Mt 27,50; Mk 15,37; Lk 23,46; Jn 19,30)
18. A templom függönye széthasadt (Mt 27,51; Mk 15,38; Lk 23,45)
19. A római katonák elismerték: ,,Bizony Isten Fia volt ez az ember” (Mt 27,54; Mk 15,39)
Forrás: Walwoord, John F. – Tuck, Roy B.: A Biblia ismerete, kommentársorozat VI. Máté – János, KIA, 1999, p. 118.
Az ábrát a kiadó engedélyével közöljük, sokszorosítása a szerzői jogok védelme miatt tilos!
|
MÁTÉ |
MÁRK |
LUKÁCS |
JÁNOS |
I. Származás és gyermekkor |
|
|
|
|
Genealógia |
1,1-17 |
|
3,23-38 |
|
Keresztelő János születése |
|
|
1,5-25 1,57-80 |
|
Angyali üzenet |
1,18-25 |
|
1,26-38 |
|
Jézus születése |
2,1 |
|
2,1-7 |
|
Az angyalok |
|
2,8-20 |
|
|
Körülmetélés és bemutatás |
|
|
2,21-39 |
|
A bölcsek |
2,1-12 |
|
|
|
Menekülés Egyiptomba |
2,13-23 |
|
|
|
Gyermekkor és látogatás Jeruzsálemben |
|
|
2,40-50 |
|
A visszavonulás évei |
|
|
2,51-52 |
|
II. Előkészítő események |
|
|
|
|
János szolgálata |
3,1-12 |
1,1-8 |
3,1-20 |
1,19-37 |
Jézus megkeresztelése |
3,13-17 |
1,9-11 |
3,21-22 |
|
A megkísértés |
4,1-11 |
1,12-13 |
4,1-13 |
|
III. A kezdeti galileai szolgálat |
|
|
|
|
A kánai mennyegző |
|
|
|
2,1-12 |
IV. A korai júdeai szolgálat (páska ünnep) |
|
|
|
|
A templom megtisztítása |
|
|
|
2,13-25 |
Beszélgetés Nikodémussal |
|
|
|
3,1-21 |
Keresztelő János kortársa |
|
|
|
3,22-36 |
Visszatérés Samárián át |
|
|
|
4,1-42 |
V. Visszatérés Galileába |
|
|
|
|
A megérkezés |
4,12 |
1,14 |
4,14 |
4,43-35 |
A nemesember fiának meggyógyítása |
|
|
|
4,46-64 |
János bebörtönzése és a Kapernaumba menetel |
4,12-16 |
|
|
|
Az első galileai körút |
4,17 |
|
|
|
Az első tanítványok elhívása |
4,18-22 |
1,16-20 |
|
|
Egy munkanap |
8,14-17 |
1,21-34 |
4,31-41 |
|
Utazás és prédikálás |
|
1,35-39 |
4,42-44 |
|
Csodák és viták |
8,1-4 9,1-17 12,1-21 |
1,40-3,12 |
5,1-6,19 |
|
A tizenkettő elhívása |
|
3,13-19a |
6,12-16 |
|
A Hegyi Beszéd |
5,1-7,29 |
|
(6,20-49) |
|
A százados szolgája |
8,5-13 |
|
7,1-10 |
|
Az özvegy fia |
|
|
7,11-17 |
|
Keresztelő János tudakozódása |
11,2-30 |
|
7,18-35 |
|
Jézus megkenetése |
|
|
7,36-50 |
|
Egy másik igehirdetői út |
|
|
8,1-3 |
|
Családja igényt tart rá |
12,46-50 |
3,31-35 |
8,19-21 |
|
Példázatok |
13,1-53 |
4,1-34 |
8,4-18 |
|
Csodák |
8,18,23-34 9,18-26 |
4,35-5,43 |
8,22-56 |
|
VI. Harmadik körút, A szolgálat tetőpontja |
|
|
|
|
Názáretben elutasítják |
13,54-58 |
6,1-6 |
|
|
A tizenkettő körútja |
9,36-11,1 |
6,7-13 |
9,1-6 |
|
János halála |
14,1-2 |
6,14-29 |
9,7-9 |
|
A tizenkettő visszatérése |
14,13 |
6,30-32 |
9,10 |
|
5000 ember megvendégelése |
14,13-21 |
6,33-44 |
9,11-17 |
6,1-14 |
Visszavonulás és a tengeren járás |
14,22-33 |
6,45-52 |
|
6,15-21 |
Vita a zsinagógában |
15,1-20 |
7,1-23 |
|
|
VII. Visszavonulás északra |
|
|
|
|
Tíruszban és Szidónban |
15,21-28 |
7,24-30 |
|
|
A Tízvárosban |
15,29-31 |
7,31-37 |
|
|
4000 ember megvendégelése, vita |
15,32-16,12 |
8,1-21 |
|
|
Vak ember meggyógyítása |
|
8,22-26 |
|
|
Személyének kijelentése |
16,13-26 |
8,27-37 |
9,18-25 |
|
A megdicsőülés |
16,27-17,13 |
8,38-9,13 |
9,26-36 |
|
A megszállott fiú meggyógyítása |
17,14-21 |
9,14-29 |
9,37-43 |
|
Halálának és feltámadásának megjövendölése |
17,22-23 |
9,30-32 |
9,43-45 |
|
VIII. Utolsó szolgálata Galileában |
17,24-18,35 |
9,33-50 |
9,46-50 |
7,1-9 |
IX. Az utolsó júdeai szolgálat |
|
|
|
|
Utazás Jeruzsálembe Samárián át |
19,1-2 8,19-22 |
10,1 |
9,51-62 |
7,10 |
A hálaadási (lombsátor) ünnep |
|
|
|
7,11-52 |
A házasságtörésen kapott asszony |
|
|
|
7,53-8,11 |
Vita a farizeusokkal |
|
|
|
8,12-59 |
A vakon született ember |
|
|
|
9,1-41 |
Beszéd a jó pásztorról |
|
|
|
10,1-21 |
A hetven tanítvány kiküldése |
|
|
10,1-24 |
|
Az irgalmas samaritánus példázata |
|
|
10,25-37 |
|
Mária és Márta |
|
|
10,38-42 |
|
Az úri imádság |
|
|
11,1-13 |
|
Összeütközés a farizeusokkal |
|
|
11,14-54 |
|
Nyilvános tanítások |
|
|
12,1-59 |
|
A templomszentelés ünnepe |
|
|
|
10,22-39 |
X. A pereai szolgálatok |
|
|
|
10,40-42 |
Intések |
|
|
13,22-35 |
|
Ebéd egy farizeusnál |
|
|
14,1-24 |
|
A sokaság döntés elé állítása |
|
|
14,25-35 |
|
Vámszedők és bűnösök tanítása |
|
|
15,1-32 |
|
A tanítványok tanítása |
|
|
16,1-17,10 |
|
Lázár feltámasztása |
|
|
|
11,1-44 |
Visszavonulás Efraimba |
|
|
|
11,45-54 |
XI. Az utolsó út Jeruzsálembe |
|
|
|
|
Szolgálat Samáriában és Galileában |
|
|
17,11-18,14 |
|
Szolgálat Pereában[1], |
|
|
|
|
Tanítás a válásokról |
19,1-12 |
10,1-12 |
|
|
Tanítás a gyermekekről |
19,13-15 |
10,13-16 |
18,15-17 |
|
A gazdag ifjú |
19,16-20,16 |
10,17-31 |
18,18-30 |
|
Halála megjövendölése |
20,17-19 |
10,32-34 |
18,31-34 |
|
Jakab és János kérése |
20,20-28 |
10,35-45 |
|
|
Közeledés Jeruzsálemhez |
20,29-34 |
10,46-52 |
18,35-19,28 |
|
Megérkezés Betániába |
|
|
|
11,55-12,11 |
XII. A szenvedés hete |
|
|
|
|
Vasárnap |
|
|
|
|
A győzelmes bevonulás |
21,1-9 |
11,1-10 |
19,29-40 |
12,12-19 |
Jézus véleménye a városról |
21,10-11 |
11,11 |
19,41-44 |
|
Hétfő |
|
|
|
|
A fügefa megátkozása |
21,18-19 |
11,12-14 |
|
|
A templom megtisztítása |
21,12-13 |
11,15-19 |
19,45-48 |
|
Gyógyítások a templomban |
21,14-17 |
|
|
|
Kedd |
|
|
|
|
Az elszáradt fügefa |
21,19-22 |
11,20-25 |
|
|
Viták |
21,23-22,46 |
11,27-12,37 |
20,1-44 |
|
Az írástudók és farizeusok kárhoztatása |
23,1-39 |
12,38-40 |
20,45-47 |
|
Jézus megfigyeli az özvegyasszonyt |
|
12,41-44 |
21,1-4 |
|
A görögök látogatása |
|
|
|
12,20-36 |
Jézust elutasítják a zsidók |
|
|
|
12,37-50 |
Apokaliptikus beszéd |
24,25 |
13,1-37 |
21,5-38 |
|
A kereszt bejelentése |
26,1-5 |
14,1-2 |
22,1-2 |
|
Mária megkeni őt |
26,6-13 |
14,3-9 |
|
12,2-8 |
Elárulása |
26,14-16 |
14,10-11 |
22,3-6 |
|
Szerda – nincs feljegyzés |
|
|
|
|
Csütörtök |
|
|
|
|
Az utolsó vacsora |
26,17-29 |
14,12-25 |
22,7-30 |
13,1-38 |
Búcsúbeszéd |
|
|
|
14,1-31 |
Beszélgetés a Gecsemánéba menve |
|
|
|
15,16 |
A főpapi imádság |
|
|
|
17 |
A kertben |
26,30,36-46 |
14,26,36-42 |
22,39-46 |
18,1 |
Elárulás és elfogatás |
26,47-56 |
14,43-52 |
22,47-53 |
18,2-12 |
Kihallgatás Annás előtt |
|
|
|
18,12-14, 19-23 |
Kihallgatás Kajafás előtt |
26,57,59-68 |
14,53,55-65 |
22,54,63-65 |
18,24 |
Péter tagadása |
26,58,69-75 |
14,54,66-72 |
22,54-62 |
18,15-18,25-27 |
Kihallgatás a Szanhedrin előtt |
27,1 |
15,1 |
22,66-71 |
|
Júdás halála |
27,3-10 |
|
|
|
Péntek |
|
|
|
|
Kihallgatás Pilátus előtt |
27,2,11-14 |
15,1-5 |
23,1-5 |
18,28-38 |
Heródes előtt |
|
|
23,6-12 |
|
Visszatérés Pilátushoz |
27,15-26 |
15,6-15 |
23,13-25 |
18,39-19,16 |
A katonák gúnyolják |
27,27-30 |
15,16-19 |
|
|
Út a Golgotához |
27,31-34 |
15,20-23 |
23,26-32 |
19,16-17 |
Keresztre feszítés |
27,35-56 |
15,24-41 |
23,33-49 |
19,18-30 |
A temetés |
27,57-60 |
15,42-46 |
23,50-54 |
19,31-42 |
Szombat |
|
|
|
|
Asszonyok a sírnál |
27,61 |
15,47 |
23,55-66 |
|
Az őrség |
27,62-66 |
|
|
|
XIII. A feltámadás |
|
|
|
|
Vasárnap |
|
|
|
|
Az asszonyok látogatása |
28,1-8 |
16,1-8 |
24,1-2 |
20,1-10 |
Jézus megjelenése |
|
|
|
|
Mária Magdalénának |
|
16,9-11 |
|
20,11-18 |
Más asszonyoknak |
28,9-10 |
|
|
|
Az őrség jelentése |
28,11-15 |
|
|
|
A két tanítványnak |
|
16,12-13 |
24,13-32 |
|
Péternek |
|
|
24,33-35 |
|
A tíz apostolnak |
|
16,14 |
24,36-43 |
20,19-25 |
A tizenegy apostolnak |
|
|
|
20,26-31 |
A galileai tengernél |
|
|
|
21,1-14 |
Beszélgetés Péterrel |
|
|
|
21,15-25 |
A tanítványoknak Galileában |
28,16-20 |
16,15-18 |
|
|
A tizenegy az Olajfák hegyén |
|
|
24,44-49 |
|
A nagy megbízatás és a mennybemenetel |
28,18-20 |
16,19-20 |
24,50-53 |
|
[1] A pereai szolgálat pontos végét nem tudni; a „közeledés Jeruzsálemhez” (Bartimeus meggyógyítása) már Júdeában történt, az előtte felsorolt 1-2 pont pedig valamikor útközben Perea és Júdea között.