BEVEZETÉS LUKÁCS EVANGÉLIUMÁHOZ
„A leggyönyörűbb könyv, amely létezik” – így értékelte Ernest Renan, francia szkeptikus bibliakritikus Lukács evangéliumát. „Az érzékeny hívő, aki ez ihletett evangélista mesterművét olvassa, akarja-e ezeket a szavakat megcáfolni” – írja William Mc Donald, a magyar fordításban is megjelent Újszövetségi Kommentár ismert írója Lukács evangéliumához írt bevezető szavaiban.
Lukács az egyetlen nem zsidó író, akit Isten kiválasztott, hogy írása belekerüljön a Szentírásba. Ez az írás nagyon szívhez szóló a görög-római kultúrán felnevelkedett nyugati ember számára. Kifejti, hogy Urunk minden embert – nem csak a zsidókat – szeret és felajánlja nekik az üdvösséget. Különös érdeklődést tanúsít az egyének, még a szegények iránt is.
A SZERZŐRŐL
Maga az írás nem tartalmaz utalást a szerzőre vonatkozólag. Azonban már a 2. század első felében Lukácsot tartották a keresztyének e könyv szerzőjének. Lukács szerzőségét még a következők támasztják alá:
Az evangélium szerzője Pál apostolhoz állhatott közel, ez az írás gondolatmenetéből világos. Lukács Pál kísérője volt missziói útján.
Az egészségügyi meghatározások és gyógymódok leírása arra utal, hogy a szerző tudományosan is jártas volt az egészségügyben. Lukács orvos volt.
Nem zsidó (pogány) személynek (Teofilus) ajánlotta írását és nem sokat hivatkozik a zsidó vallási törvényekre és szertartásokra (áldozatokra). Az Úr Jézus váltsághalálát sem áldozatként írja le. (Lukács nem volt zsidó származású)
Az evangélium az Úr Jézus váltságművét a Benne hívő zsidókból és nem zsidókból álló gyülekezet történetének a kezdeteként értelmezi. Az apostolok cselekedeteiről írt könyv, amely a keresztyén gyülekezet kezdeti történetét (korai egyháztörténet) írja le, egyértelműen utal arra, hogy szerzője azonos Lukács evangéliumának szerzőjével és ebben a könyvben a szerző elbeszélésben sokszor a “mi” alanyt használja, ami azt jelenti, hogy a leírt eseményeket Pállal együtt ő is átélte. Pál leveleiből pedig nyilvánvaló, hogy Lukács Pál kísérője volt utazásának egy-egy szakaszán.
Lukács antiókhiai származású keresztyén volt. Kol. 4,10-11-ben Pál megírja, hogy munkatársai közül egyedül Arisztarkhosz, Márk és Jusztusz voltak zsidók. Utána megemlíti Epafrászt, Lukácsot, a szeretett orvost és Démászt azok közül, akik vele voltak, de nyilván nem voltak zsidók. (Kol. 4,12 és 14). Egy történetíró gondosságával járt utána mindennek a szemtanúktól érdeklődve. Pál leveleiben háromszor említi munkatársként Lukácsot (Kol. 4,14; 2Tim. 4,11; Filemon 24). A Csel. leírásaiban Lukács a következő helyeken írja le az átélt eseményeket többes szám első személyben: 16,10; 20,5-6; 21,15; 27,1; 28,16. Ezekből kitűnik, hogy személyesen jelen volt Pál kíséretében.
Lukács információit közvetlen szemtanúktól szerezte: „amint ránk hagyták azok, akik kezdettől fogva szemtanúi és szolgái voltak az igének”. Ismerhette Máté és Márk írásait. Az antiókhiai gyülekezetben sok mindent hallhatott Manaéntől, aki Heródes negyedes fejedelem játszótársa volt, valószínűleg pünkösdkor élő hitre jutott és a jeruzsálemi gyülekezetben élt, amíg az üldözések következtében bekövetkezett szétszóródások következtében Antiókhiába nem jutott (Csel. 13,1) és végül Páltól, hiszen huzamosabb ideig közvetlen munkatársa volt.
Lukács, mint az ÚSZ két terjedelmes könyvének szerzője, többet írt, mint Pál levelei összesen. Mindkét mű gondolatmenete azonos. A Csel. szerves folytatása a „harmadik evangéliumnak”.
KELETKEZÉSI IDŐ
Valószínűleg a Csel-ben leírt eseménysorozat vége és Néró keresztyénüldözése (64) között írhatta, a Csel. megírása előtt, tehát a 60-as évek elején. Egyesek Kr. u. 75-85 közötti időszakra gondolják az evangélium keletkezésének időpontját, azzal indokolva, hogy Lukácsnak már tudnia kellett Jeruzsálem elpusztításáról (Kr. u. 70.), mivel másként nem írhatta volna meg a 21. fejezetben leírtakat. A kérdés csak az, hogy akkor miért nem írt a Kr. u. 64-ben bekövetkezett római keresztyénüldözésekről és az őhozzá nagyon közel álló Pál apostol vértanú haláláról. Persze lehet, hogy ezek az események nem illettek volna bele tematikailag a művébe és ezért hagyta ki őket. Így fogadjuk el, hogy teljes bizonyosságunk nem lehet a mű keletkezésére nézve. Feltehetően 60 körül íródott, de az is lehet, hogy 80 körül.
AZ EVANGÉLIUM MEGÍRÁSÁNAK CÉLJA ÉS MÓDJA
Lukács igazi történetíró, akinek az a célja, hogy a múlt eseményeit „hitelesen” leírja, a jelen és az eljövendő kor embere számára tanulságként. Ezt az 1,4-ben fogalmazza meg: „hogy teljesen megismerd azoknak a tanításoknak feltétlen hitelességét, amelyek felől oktatást nyertél”.
Műveinek bevezetésében úgy fogalmazza meg, hogy egy bizonyos Teofilus nevű személynek írja az evangéliumot, de ez nem azt jelenti, hogy írása egyetlen személy számára készült feljegyzés lenne. Lukács korában a könyvkiadás igen költséges volt, ezért az írók egy gazdag mecénást kerestek, aki a kiadás költségeit vállalta. Teofilus jómódú személy lehetett, hiszen Lukács őt „nemes”-nek szólítja, ami nem feltétlen nemes lelkületre, hanem előkelőségre utal. Az sem teljesen kizárt ugyanakkor, hogy Teofilus (magyarul Istent szerető) egy fiktív személy volt és minden Istent kereső olvasó magára értelmezheti.
Lukács kora történetíróinak stílusát és írási módszerét alkalmazza. Egy mai történetíró a leírt eseményeket mindjárt kiértékelné kísérő megjegyzéssel. Lukács az ókor híres történészének, Thukididésznek a módszerével dolgozik. Az eseményeket nem értékeli, de úgy csoportosítja, ill. párosítja, hogy azok ellentéteiből az olvasó a szükséges következtéseket le tudja vonni. Pl. a 18. fejezetben írja le a gazdag főember örök élettel kapcsolatos kérdését és ennek az eseménynek a kimenetét (18-27), amelynek a végén azt mondja az Úr Jézus: „Milyen nehezen mennek be Isten országába a vagyonos emberek! Mert könnyebb a tevének a tű fokán átmenni, mint a gazdagnak az Isten országába jutni.” A tanítványok felteszik a kérdést: „Kicsoda üdvözülhet akkor?” „Ami embereknél lehetetlen, lehetséges Istennél.” A fejezet 35-43. versében egy jerikói vak koldusról olvasunk, aki nemcsak szeme világát kapta vissza, hanem hallotta Jézus csodálatos szavait „A te hited megmentett téged”. Közvetlen utána olvassuk a gazdag vámszedőnek, Zákeusnak történetét, amely Jézus csodálatos szavával végződik: „Ma lett üdvössége ennek a háznak”. Tehát a szegény és vak koldusnak és a bűnösen összeharácsolt gazdagságban élő vámszedőnek van lehetősége az üdvösségre hit által.
Az, hogy Lukács helyenként mondanivalója érdekében eseményeket csoportosít, nem jelenti azt, hogy írása nem követi lehetőleg pontosan az események kronológiai sorrendjét. Az 1,3-ban ezt írja: „mindennek eleitől fogva gondosan utána jártam, hogy neked pontos időben leírjam”.
Lukács Jézus eljövetelében elsősorban a megmentés (üdvösség) evangéliumának megvalósítását látja, ezért előszeretettel említi az evangélium hirdetését és a „megmentés” szót. Jézus földi működését szinte egy mondatban foglalja össze: „Az Emberfia azért jött, hogy megkeresse és megtartsa az elveszettet” (19,10). Másrészt hangsúlyozza, hogy Isten kegyelme nem olcsó. A bűnösnek bűnbánatra, megtérésre kell jutnia és arra kell törekednie, hogy többé ne vétkezzen. Tanítványait önmegtagadásra és az Ő követésére biztatja. Evangéliumában felkészít arra az időre, amikor Jézus már az Atya jobbján fog ülni, és az övéinek kell a megmentés evangéliumát hirdetni a kapott Szent Lélek által. Ezzel a Gyülekezet korszakára utal, amelynek kezdőtörténetét az Apostolok Cselekedeteiről írott könyvben írja le.
LUKÁCS EVANGÉLIUMÁNAK TAGOLÁSA
Bevezetés: Lukács szándéka és módszere (1, 1-4)
Az Ember Fiának és előfutárának eljövetele (1, 5-2, 52)
Az Ember Fiának felkészülése a szolgálatra (3, 1- 4, 30)
Az Ember Fia bizonyítja hatalmát (4, 31-5, 26)
Az Ember Fia magyarázza szolgálatát (5, 27-6, 49)
Az Ember Fia kiterjeszti szolgálatát (7, 1-9, 50)
Növekvő ellenállás az Ember Fiával szemben (9, 51-11, 54)
Tanítás és gyógyítás a Jeruzsálembe vezető úton (12-16)
Az Ember Fia oktatja tanítványait (17, 1-19, 27)
Az Ember Fia Jeruzsálemben (19, 28-21, 38)
Az Ember Fiának szenvedése és halála (22, 23)
Az Ember Fiának diadala (24)
Felhasznált irodalom
BBC-Believer’s Bible Commentary – New Testament |
William Mc Donald 1989 |
The New Bible Commentary Revised |
Guthrie, J. A. Motyer 1970 |
Wuppertaler Studienbibel, Reihe: Neues Testament: Das Evangelium des Lukas |
Erklart von Eritz Rienecker |
According to Luke. A new exposition of the Third Gospel |
David Gooding Jutem Versity Press, Leicenter, 1987 |
1. Templom |
2. Izrael-medence |
3. Antonius-erőd |
4. Betesda-medencék |
5. Heródes felső palotája |
6. Hasmóneus-palota |
7. Xystus (testgyakorlás helye volt) |
8. Kajafás palotája |
9. Emeleti terem (utolsó vacsora helye) |
10. Siloám-tava |
11. Gíhon-forrás |
12. Siloám-csatorna |
13. Lépcsők |
14. Golgota |
15. Tyropaion-völgy (Sajtkészítők völgye) |
16. Kidron-völgy |
17. Hinnom-völgy |
18. Vérmező |
19. Getsemáné-kert |
|
a. Arany-kapu |
b. István-kapu |
c. Heródes-kapu |
d. Damaszkuszi-kapu |
e. Jaffa-kapu |
f. Gennat-kapu |
g. Sion-kapu |
h. Trágya-kapu |
i. Kettős-kapu |
j. Hármas-kapu |
k. Esszénus-kapu |
l. Cserép-kapu |
m. Vízi-kapu |
A. Első városfal (Jézus korában létezett) |
B. Második városfal (Jézus korában létezett) |
C. Harmadik városfal (Jézus korában nem létezett) |
D. Hadrianus fala (Jézus korában nem létezett) |
E. Jelenlegi fal (Jézus korában nem létezett) |
A VÍZ KIÖNTÉSÉNEK SZERTARTÁSA
A lombsátorünnep hét napján mindig megtöltöttek egy arany kancsót a Siloám tavából vízzel, és ezt a főpap vezetésével egy menet vitte fel a templomba. Amikor a menet elérte a Templom belső udvarát, háromszor megfújták a sófárt (kos szarvából készült kürt). A főpap a zarándokok figyelő szemei előtt körbejárta az oltárt a kancsóval, miközben a templomi kórus az ún. hallél zsoltárokat énekelte (113-118 zsoltárok). Mikor a kórus elérkezett a 118. zsoltárhoz, minden férfi zarándok felemelte és meglengette a jobb kezében lévő lúlábot (fűz és mirtusz gallyak pálmaágakkal egy csokorba fogva), miközben bal kezükkel felemeltek egy citrus gyümölcsöt (pl. narancs; a betakarított termés jelképe), és háromszor azt kiáltották, hogy „adjatok hálát az Úrnak”. A vizet a reggeli áldozat idején a napi italáldozattal (bor) együtt ajánlották fel az Úrnak. A bort és a vizet átöntötték a megfelelő ezüst edényekbe, majd kiöntötték őket az Úr előtt. A zsidók számára mindez egyaránt jelképezte azt, hogy Isten gondot viselt a víz-ellátásról a pusztai vándorlás során, és hogy az utolsó napokban kitölti az Ő Lelkét. Továbbá a messiási korra utalt, mikor sok akkori zsidó szerint majd a szent sziklából (a szentek szentjében levő szikla, a hagyomány szerint azon áldozta fel – majdnem – a fiát Ábrahám) egy forrás fog fakadni, mely az egész országon keresztül folyik.
A Golgota egy kapu közelében a városfalon kívül állt (Jn. 19:20, Zsidó 13:12). Mellette volt egy kert, melynek tulajdonosa ismert: Arimateai József.
Már Krisztus előtt 600 évvel is sziklába vájt sírokba temették a halottakat. A különböző kutatások közel egyhangúlag foglalnak állást a sírok milyenségét illetően. Természetesen a tulajdonosok anyagi helyzetétől nagyban függött a sír belső kialakítása. A Heródes idejéből ránk maradt sírok alapján készítettük a következő ábrákat.
A hegyoldalba lejáratot készítettek. A nyílásra szinte dugóként illeszkedő, nagy szikladarabbal elzárt bejáraton (kb. 1 m magas) keresztül lehetett belépni, majd 1-2 lépcsőn le lehetett menni a négyzet alakú előtérbe, melynek két oldalfalán, derékmagasságban, kőpárkányok lehettek. Az előtérhez csatlakozott a sírkamra (2×2 m). A sírkamrának kétféle kialakítása létezett: 1./ sírkamra oldalába mélyített félköríves nyílásba (2 m magas), vagy 2./ alagútszerű vájatok egyikébe (2×0,5×1 m) helyezték véglegesen a halottat.
Egyes szakértők szerint Jézus testét nem alagútba tették, mivel gyorsan kellett cselekedniük (hiszen jött az ünnep), hanem inkább teljes előkészítés nélkül hagyták ott az előtérben (a kőpadon). A feltámadás után a gyolcs a padon volt.
Az itt látható egyszerűsített diagramok a szinoptikus evangéliumok problémájára adható elméleteket foglalják össze
VASÁRNAP REGGEL
Egy angyal elhengeríti a követ Jézus sírjáról napfelkelte előtt (Mt 28,2-4).
A jézust követő asszonyok megnézik Jézus sírját, és felfedezik, hogy ő nincs ott (Mt 28,1; Mk 16,1-4; Lk 24,1-3;Jn 20,1).
Magdalai Mária elmegy, hogy elmondja a történteket Péternek és Jánosnak (Jn 20,1-2).
A többi asszony akik a sírnál voltak, két angyalt látnak, akik beszélnek nekik a feltámadásról (Mt 28,5-7; Mk 16,5-7; Lk 24,4-8).
Péter és János kimennek Jézus sírjához (Lk 24,12; Jn 20,3-10).
Magdalai Mária visszatér a sírhoz, és Jézus megjelenik csak neki a kertben (Mk 16,9-11; Jn 20,11-18): első megjelenése.
Jézus megjelenik a többi asszonynak (Máriának, Jakab, Salomé és Johanna anyjának (Mt 28,8-10): második megjelenése.
A Jézus sírját őrizők jelentést tesznek a vallási hatóságoknál arról, hogyan hengerítette el az angyal a követ. Ezután megvesztegetik őket (Mt 28,11-15).
Jézus megjelenik Péternek (1Kor 15,5): harmadik megjelenése.
VASÁRNAP DÉLUTÁN
Jézus megjelenik két férfinak az emmanusi úton (Mk 16,12-13; Lk 24,13-32).
VASÁRNAP ESTE
A két emmanusi tanítvány beszámol arról, hogy látták Jézust (Lk 24,33-35).
Jézus megjelenik 10 apostolnak Tamás távollétében a felső szobában (Lk 24,36-43; Jn 20,19-25): ötödik megjelenése.
A KÖVETKEZŐ VASÁRNAP
Jézus megjelenik a 11 apostolnak Tamás jelenlétében (Jn 20,26-28): hatodik megjelenése.
A KÖVETKEZŐ 32 NAPON
Jézus megjelenik a 7 tanítványnak a Galileai tengernél és csodát tesz a halakkal (Jn 21,1-14): hetedik megjelenése.
Jézus megjelenik 500 embernek (köztük a 11-nek is) egy galileai hegyen (Mt 28,16-20; Mk 16,15-18; 1Kor 15,6): nyolcadik megjelenése.
Jézus megjelenik féltestvérének, Jakabnak (1Kor 15,7): kilencedik megjelenése
Jézus megjelenik Jeruzsálemben újra a tanítványainak (Lk 24,44-48; ApCsel 1,3-8): tizedik megjelenése.
Az olajfák hegyén Jézus a tanítványai szeme láttára felemelkedik a mennybe (Mk 16,19-20; Lk 24,50-53; ApCsel 1,9,12).
Vallási tárgyalások
Annás előtt Jn 18,12-14
Kajafás előtt Mt 26,57-58
A Nagytanács előtt Mt 27,1-2
Polgári tárgyalások
Pilátus előtt Jn 18,28-38
Heródes előtt Lk 23,6-12
Pilátus előtt Jn 18,39-19,6
N.B. A 38-41. melléklet forrása: Walwoord, John F. – Tuck, Roy B.: A Biblia ismerete, kommentársorozat VI. Máté-János, KIA, 1999. p. 289, 122, 282, 112. Az ábrázat a kiadó engedélyével közöljük, sokszorosítása a szerzői jogok védelme miatt tilos!
Görög szavak |
Magyar jelentések |
Utalások |
agorazó (ige) |
venni, vásárolni a piacon (vagy rabszolgapiacon) |
1Kor 6,20; 7,23; 2Pét 2,1 Jel 5,9; 14,3-4 |
exagorazó (ige) |
kifoszt, felvásárol piacot (vagy rabszolgapiacot) |
Gal 3,13; 4,5 Ef 5,16 Kol 4,5 |
lytron (főnév) |
váltságdíj, óvadék (a szabadonbocsátás ára) |
Mt 20,28 Mk 10,45 |
lytroomai (ige) |
kiváltani, óvadék lefizetésével kiszabadítani |
Lk 24,21 Tit 2,14 1Pét 1,18 |
lytrósis (főnév) |
a váltságdíj lefizetésével való kiszabadítás cselekedete |
Lk 1,68; 2,38 Zsid 9,12 |
apolytrósis (főnév) |
visszavásárlás, kiszabadítás váltságdíj kifizetésével |
Lk 21,28 Róm 3,24; 8,23 1Kor 1,30 Ef 1,7.14; 4,30 Kol 1,14 Zsid 9,15; 11,35 |
Sorrend |
Csoda |
Helység |
Máté |
Márk |
Lukács |
János |
1. |
A víz borrá változtatása |
Kána |
|
|
|
2,1-11 |
2. |
Egy fiú meggyógyítása |
Kapernaum |
|
|
|
4,46-54 |
3. |
Egy megszállott megszabadítása a zsinagógában |
Kapernaum |
|
1,21 |
4,33-37 |
|
4. |
Péter anyósának meggyógyítása |
Kapernaum |
8,14-15 |
1,29-31 |
4,38-39 |
|
5. |
Első csodálatos halfogás |
Galileai-tenger |
|
|
5,1-11 |
|
6. |
Egy leprás meggyógyítása |
Galilea |
8,2-4 |
1,40-45 |
5,12-15 |
|
7. |
Egy béna meggyógyítása |
Kapernaum |
9,1-8 |
2,1-12 |
5,17-26 |
|
8. |
Egy béna meggyógyítása a Bethesda tavánál |
Jeruzsálem |
|
|
|
5,1-15 |
9. |
A száraz kezű meggyógyítása |
Galilea |
12,9-13 |
3,1-5 |
6,6-11 |
|
10. |
A százados szolgájának meggyógyítása |
Kapernaum |
8,5-13 |
|
7,1-10 |
|
11. |
Az özvegy fiának meggyógyítása |
Nain |
|
|
7,11-17 |
|
12. |
Egy süket és néma lélek kiűzése |
Galilea |
12,22-32 |
|
11,14-23 |
|
13. |
A tenger lecsendesítése |
Galileai-tenger |
8,18-27 |
4,35-41 |
8,22-25 |
|
14. |
A gadarai megszállott megszabadítása |
Gadara |
8,28-34 |
5,1-20 |
8,26-39 |
|
15. |
A vérfolyásos asszony meggyógyítása |
Kapernaum |
9,20-22 |
5,25-34 |
8,43-48 |
|
16. |
Jairus lányának feltámasztása |
Kapernaum |
9,18-26 |
5,22-43 |
8,41-56 |
|
17. |
Két vak ember meggyógyítása |
Kapernaum |
9,27-31 |
|
|
|
18. |
Egy néma lélek kiűzése |
Kapernaum |
9,32-34 |
|
|
|
19. |
Ötezer ember megvendégelése |
Bétsaida közelében |
14,13-21 |
6,32-44 |
9,10-17 |
6,1-14 |
20. |
Tengeren járás |
Galileai-tenger |
14,22-23 |
6,45-52 |
|
6,15-21 |
21. |
Egy szirofőniciai asszony lányának meggyógyítása |
Fönícia |
15,21-28 |
7,24-30 |
|
|
22. |
Egy dadogó süket meggyógyítása |
Tízváros |
|
7,31-37 |
|
|
23. |
Négyezer ember megvendégelése |
Tízváros |
15,32-38 |
8,1-9 |
|
|
24. |
A bétsaidai vak meggyógyítása |
Bétsaida |
|
8,22-26 |
|
|
25. |
Ördögűzés egy holdkóros fiúból |
Hermón hegye |
17,14-21 |
9,14-29 |
9,37-42 |
|
26. |
Pénz egy hal szájában |
Kapernaum |
17,24-27 |
|
|
|
27. |
Egy vakon született ember meggyógyítása |
Jeruzsálem |
|
|
|
9,1-7 |
28. |
Tizennyolc éve meggörnyedt asszony meggyógyítása |
Pérea(?) |
|
|
13,10-17 |
|
29. |
Vízkóros ember meggyógyítása |
Pérea |
|
|
14,1-6 |
|
30. |
Lázár feltámasztása |
Betánia |
|
|
|
11,1-44 |
31. |
Tíz leprás megtisztítása |
Samária |
|
|
17,11-19 |
|
32. |
A vak Bartimeus meggyógyítása |
Jerikó |
20,29-34 |
10,46-52 |
18,35-43 |
|
33. |
Egy fügefa megátkozása |
Jeruzsálem |
21,18-19 |
11,12-24 |
|
|
34. |
Málkus fülének meggyógyítása |
Jeruzsálem |
|
|
22,49-51 |
|
35. |
Második csodálatos halfogás |
Galileai-tenger |
|
|
|
2,1-13 |
Forrás: Walwoord, John F. – Tuck, Roy B.: A Biblia ismerete, kommentársorozat VI. Máté – János, KIA, 1999, p. 388.
Az ábrát a kiadó engedélyével közöljük, sokszorosítása a szerzői jogok védelme miatt tilos!
1. Jézus megérkezett a Golgotára (Mt 27,33; Mk 15,22; Lk 23,33; Jn 19,17)
2. Visszautasította a felajánlott mirhával kevert bort (Mt 27,34; Mk 15,23)
3. Felszegezték a keresztre a két rabló közé (Mt 27,35-38; Mk 15,24-28; Lk 23,33-38; Jn 19,18)
4. Elhangzott az első kiáltása a kereszten: ,,Atyám, bocsáss meg nekik, mert nem tudják mit cselekszenek.” (Lk 23,34)
5. A katonák elvették Jézus ruháit, és meztelenül hagyták a kereszten (Mt 27,35; Mk 15,24; Lk 23,34; Jn 19,23)
6. A zsidók gúnyolták Jézust (Mt 27,39-43; Mk 15,29-32; Lk 23,35-37)
7. Beszélni kezdett a két latorral (Lk 23,39-43)
8. Másodszor is felkiáltott a keresztről: ,,Bizony mondom néked, ma velem leszel a paradicsomban.” (Lk 23,43)
9. Harmadszor is megszólalt: ,,Asszony, íme a te fiad.” (Jn 19,26)
10. Sötétség támadt déltől délután háromig (Mt 27,45; Mk 15,33; Lk 23,44)
11. Negyedszer felkiáltott: ,,Én Istenem, én Istenem, miért hagytál el engem?” (Mt 27,46-47; Mk 15,34-36)
12. Ötödik kiáltása ez volt: ,,Szomjazom.” (Jn 19,28)
13. ,,Borecetet” ivott (Jn 19,29)
14. Hatodik kiáltása így hangzott: ,,Elvégeztetett” (Jn 19,30)
15. ,,Borecetet” ivott egy szivacsból (Mt 27,48; Mk 15,36)
16. Hetedszerre kiáltott: ,,Atyám, a te kezedbe teszem le az én lelkemet.” (Lk 23,46)
17. Saját akaratából kibocsátotta lelkét (Mt 27,50; Mk 15,37; Lk 23,46; Jn 19,30)
18. A templom függönye széthasadt (Mt 27,51; Mk 15,38; Lk 23,45)
19. A római katonák elismerték: ,,Bizony Isten Fia volt ez az ember” (Mt 27,54; Mk 15,39)
Forrás: Walwoord, John F. – Tuck, Roy B.: A Biblia ismerete, kommentársorozat VI. Máté – János, KIA, 1999, p. 118.
Az ábrát a kiadó engedélyével közöljük, sokszorosítása a szerzői jogok védelme miatt tilos!
|
MÁTÉ |
MÁRK |
LUKÁCS |
JÁNOS |
I. Származás és gyermekkor |
|
|
|
|
Genealógia |
1,1-17 |
|
3,23-38 |
|
Keresztelő János születése |
|
|
1,5-25 1,57-80 |
|
Angyali üzenet |
1,18-25 |
|
1,26-38 |
|
Jézus születése |
2,1 |
|
2,1-7 |
|
Az angyalok |
|
2,8-20 |
|
|
Körülmetélés és bemutatás |
|
|
2,21-39 |
|
A bölcsek |
2,1-12 |
|
|
|
Menekülés Egyiptomba |
2,13-23 |
|
|
|
Gyermekkor és látogatás Jeruzsálemben |
|
|
2,40-50 |
|
A visszavonulás évei |
|
|
2,51-52 |
|
II. Előkészítő események |
|
|
|
|
János szolgálata |
3,1-12 |
1,1-8 |
3,1-20 |
1,19-37 |
Jézus megkeresztelése |
3,13-17 |
1,9-11 |
3,21-22 |
|
A megkísértés |
4,1-11 |
1,12-13 |
4,1-13 |
|
III. A kezdeti galileai szolgálat |
|
|
|
|
A kánai mennyegző |
|
|
|
2,1-12 |
IV. A korai júdeai szolgálat (páska ünnep) |
|
|
|
|
A templom megtisztítása |
|
|
|
2,13-25 |
Beszélgetés Nikodémussal |
|
|
|
3,1-21 |
Keresztelő János kortársa |
|
|
|
3,22-36 |
Visszatérés Samárián át |
|
|
|
4,1-42 |
V. Visszatérés Galileába |
|
|
|
|
A megérkezés |
4,12 |
1,14 |
4,14 |
4,43-35 |
A nemesember fiának meggyógyítása |
|
|
|
4,46-64 |
János bebörtönzése és a Kapernaumba menetel |
4,12-16 |
|
|
|
Az első galileai körút |
4,17 |
|
|
|
Az első tanítványok elhívása |
4,18-22 |
1,16-20 |
|
|
Egy munkanap |
8,14-17 |
1,21-34 |
4,31-41 |
|
Utazás és prédikálás |
|
1,35-39 |
4,42-44 |
|
Csodák és viták |
8,1-4 9,1-17 12,1-21 |
1,40-3,12 |
5,1-6,19 |
|
A tizenkettő elhívása |
|
3,13-19a |
6,12-16 |
|
A Hegyi Beszéd |
5,1-7,29 |
|
(6,20-49) |
|
A százados szolgája |
8,5-13 |
|
7,1-10 |
|
Az özvegy fia |
|
|
7,11-17 |
|
Keresztelő János tudakozódása |
11,2-30 |
|
7,18-35 |
|
Jézus megkenetése |
|
|
7,36-50 |
|
Egy másik igehirdetői út |
|
|
8,1-3 |
|
Családja igényt tart rá |
12,46-50 |
3,31-35 |
8,19-21 |
|
Példázatok |
13,1-53 |
4,1-34 |
8,4-18 |
|
Csodák |
8,18,23-34 9,18-26 |
4,35-5,43 |
8,22-56 |
|
VI. Harmadik körút, A szolgálat tetőpontja |
|
|
|
|
Názáretben elutasítják |
13,54-58 |
6,1-6 |
|
|
A tizenkettő körútja |
9,36-11,1 |
6,7-13 |
9,1-6 |
|
János halála |
14,1-2 |
6,14-29 |
9,7-9 |
|
A tizenkettő visszatérése |
14,13 |
6,30-32 |
9,10 |
|
5000 ember megvendégelése |
14,13-21 |
6,33-44 |
9,11-17 |
6,1-14 |
Visszavonulás és a tengeren járás |
14,22-33 |
6,45-52 |
|
6,15-21 |
Vita a zsinagógában |
15,1-20 |
7,1-23 |
|
|
VII. Visszavonulás északra |
|
|
|
|
Tíruszban és Szidónban |
15,21-28 |
7,24-30 |
|
|
A Tízvárosban |
15,29-31 |
7,31-37 |
|
|
4000 ember megvendégelése, vita |
15,32-16,12 |
8,1-21 |
|
|
Vak ember meggyógyítása |
|
8,22-26 |
|
|
Személyének kijelentése |
16,13-26 |
8,27-37 |
9,18-25 |
|
A megdicsőülés |
16,27-17,13 |
8,38-9,13 |
9,26-36 |
|
A megszállott fiú meggyógyítása |
17,14-21 |
9,14-29 |
9,37-43 |
|
Halálának és feltámadásának megjövendölése |
17,22-23 |
9,30-32 |
9,43-45 |
|
VIII. Utolsó szolgálata Galileában |
17,24-18,35 |
9,33-50 |
9,46-50 |
7,1-9 |
IX. Az utolsó júdeai szolgálat |
|
|
|
|
Utazás Jeruzsálembe Samárián át |
19,1-2 8,19-22 |
10,1 |
9,51-62 |
7,10 |
A hálaadási (lombsátor) ünnep |
|
|
|
7,11-52 |
A házasságtörésen kapott asszony |
|
|
|
7,53-8,11 |
Vita a farizeusokkal |
|
|
|
8,12-59 |
A vakon született ember |
|
|
|
9,1-41 |
Beszéd a jó pásztorról |
|
|
|
10,1-21 |
A hetven tanítvány kiküldése |
|
|
10,1-24 |
|
Az irgalmas samaritánus példázata |
|
|
10,25-37 |
|
Mária és Márta |
|
|
10,38-42 |
|
Az úri imádság |
|
|
11,1-13 |
|
Összeütközés a farizeusokkal |
|
|
11,14-54 |
|
Nyilvános tanítások |
|
|
12,1-59 |
|
A templomszentelés ünnepe |
|
|
|
10,22-39 |
X. A pereai szolgálatok |
|
|
|
10,40-42 |
Intések |
|
|
13,22-35 |
|
Ebéd egy farizeusnál |
|
|
14,1-24 |
|
A sokaság döntés elé állítása |
|
|
14,25-35 |
|
Vámszedők és bűnösök tanítása |
|
|
15,1-32 |
|
A tanítványok tanítása |
|
|
16,1-17,10 |
|
Lázár feltámasztása |
|
|
|
11,1-44 |
Visszavonulás Efraimba |
|
|
|
11,45-54 |
XI. Az utolsó út Jeruzsálembe |
|
|
|
|
Szolgálat Samáriában és Galileában |
|
|
17,11-18,14 |
|
Szolgálat Pereában[1], |
|
|
|
|
Tanítás a válásokról |
19,1-12 |
10,1-12 |
|
|
Tanítás a gyermekekről |
19,13-15 |
10,13-16 |
18,15-17 |
|
A gazdag ifjú |
19,16-20,16 |
10,17-31 |
18,18-30 |
|
Halála megjövendölése |
20,17-19 |
10,32-34 |
18,31-34 |
|
Jakab és János kérése |
20,20-28 |
10,35-45 |
|
|
Közeledés Jeruzsálemhez |
20,29-34 |
10,46-52 |
18,35-19,28 |
|
Megérkezés Betániába |
|
|
|
11,55-12,11 |
XII. A szenvedés hete |
|
|
|
|
Vasárnap |
|
|
|
|
A győzelmes bevonulás |
21,1-9 |
11,1-10 |
19,29-40 |
12,12-19 |
Jézus véleménye a városról |
21,10-11 |
11,11 |
19,41-44 |
|
Hétfő |
|
|
|
|
A fügefa megátkozása |
21,18-19 |
11,12-14 |
|
|
A templom megtisztítása |
21,12-13 |
11,15-19 |
19,45-48 |
|
Gyógyítások a templomban |
21,14-17 |
|
|
|
Kedd |
|
|
|
|
Az elszáradt fügefa |
21,19-22 |
11,20-25 |
|
|
Viták |
21,23-22,46 |
11,27-12,37 |
20,1-44 |
|
Az írástudók és farizeusok kárhoztatása |
23,1-39 |
12,38-40 |
20,45-47 |
|
Jézus megfigyeli az özvegyasszonyt |
|
12,41-44 |
21,1-4 |
|
A görögök látogatása |
|
|
|
12,20-36 |
Jézust elutasítják a zsidók |
|
|
|
12,37-50 |
Apokaliptikus beszéd |
24,25 |
13,1-37 |
21,5-38 |
|
A kereszt bejelentése |
26,1-5 |
14,1-2 |
22,1-2 |
|
Mária megkeni őt |
26,6-13 |
14,3-9 |
|
12,2-8 |
Elárulása |
26,14-16 |
14,10-11 |
22,3-6 |
|
Szerda – nincs feljegyzés |
|
|
|
|
Csütörtök |
|
|
|
|
Az utolsó vacsora |
26,17-29 |
14,12-25 |
22,7-30 |
13,1-38 |
Búcsúbeszéd |
|
|
|
14,1-31 |
Beszélgetés a Gecsemánéba menve |
|
|
|
15,16 |
A főpapi imádság |
|
|
|
17 |
A kertben |
26,30,36-46 |
14,26,36-42 |
22,39-46 |
18,1 |
Elárulás és elfogatás |
26,47-56 |
14,43-52 |
22,47-53 |
18,2-12 |
Kihallgatás Annás előtt |
|
|
|
18,12-14, 19-23 |
Kihallgatás Kajafás előtt |
26,57,59-68 |
14,53,55-65 |
22,54,63-65 |
18,24 |
Péter tagadása |
26,58,69-75 |
14,54,66-72 |
22,54-62 |
18,15-18,25-27 |
Kihallgatás a Szanhedrin előtt |
27,1 |
15,1 |
22,66-71 |
|
Júdás halála |
27,3-10 |
|
|
|
Péntek |
|
|
|
|
Kihallgatás Pilátus előtt |
27,2,11-14 |
15,1-5 |
23,1-5 |
18,28-38 |
Heródes előtt |
|
|
23,6-12 |
|
Visszatérés Pilátushoz |
27,15-26 |
15,6-15 |
23,13-25 |
18,39-19,16 |
A katonák gúnyolják |
27,27-30 |
15,16-19 |
|
|
Út a Golgotához |
27,31-34 |
15,20-23 |
23,26-32 |
19,16-17 |
Keresztre feszítés |
27,35-56 |
15,24-41 |
23,33-49 |
19,18-30 |
A temetés |
27,57-60 |
15,42-46 |
23,50-54 |
19,31-42 |
Szombat |
|
|
|
|
Asszonyok a sírnál |
27,61 |
15,47 |
23,55-66 |
|
Az őrség |
27,62-66 |
|
|
|
XIII. A feltámadás |
|
|
|
|
Vasárnap |
|
|
|
|
Az asszonyok látogatása |
28,1-8 |
16,1-8 |
24,1-2 |
20,1-10 |
Jézus megjelenése |
|
|
|
|
Mária Magdalénának |
|
16,9-11 |
|
20,11-18 |
Más asszonyoknak |
28,9-10 |
|
|
|
Az őrség jelentése |
28,11-15 |
|
|
|
A két tanítványnak |
|
16,12-13 |
24,13-32 |
|
Péternek |
|
|
24,33-35 |
|
A tíz apostolnak |
|
16,14 |
24,36-43 |
20,19-25 |
A tizenegy apostolnak |
|
|
|
20,26-31 |
A galileai tengernél |
|
|
|
21,1-14 |
Beszélgetés Péterrel |
|
|
|
21,15-25 |
A tanítványoknak Galileában |
28,16-20 |
16,15-18 |
|
|
A tizenegy az Olajfák hegyén |
|
|
24,44-49 |
|
A nagy megbízatás és a mennybemenetel |
28,18-20 |
16,19-20 |
24,50-53 |
|
[1] A pereai szolgálat pontos végét nem tudni; a „közeledés Jeruzsálemhez” (Bartimeus meggyógyítása) már Júdeában történt, az előtte felsorolt 1-2 pont pedig valamikor útközben Perea és Júdea között.