MÁRK EVANGÉLIUMA
A Márk evangéliuma a legrövidebb a négy evangélium közül. A IV. századtól a XIX. századig a tudósok eléggé elhanyagolták, a Máté evangéliumának rövidített vázlatának gondolták. A XIX. század végére elterjedt az a felfogás, hogy ez az evangélium volt az első – azóta komolyabb tanulmányozás tárgya lett.
A SZERZŐ
Az evangélium szerzőjéről viszonylag keveset tudunk. A könyv nem nevezi meg – az evangélium a „Márk írása szerint” címet (Kata Markon) később kapta. A hagyomány (és a legtöbb írásmagyarázó) úgy tartja, hogy egy János Márk nevezetű zsidó férfi az író, aki egy jeruzsálemi (később kereszténnyé lett) család sarja. Erről a Márkról az Apostolok cselekedetei és az apostoli levelek alapján már többet tudunk; Pál, Barnabás és valószínűleg Péter segítőtársa volt. Anyját Máriának hívták, akinek háza „keresztény főhadiszállás” lehetett. Péter apostol rögtön ide ment a börtönből való szabadulása után (ApCsel 12,12), és lehet, hogy Jézus és a tanítványai itt fogyasztották el az utolsó vacsorát. Az is elképzelhető, hogy Márk volt az a fiatal férfiú, aki Jézus elfogásakor ruhátlanul elmenekült (Mk 14,51-52) – ez megmagyarázná, hogy miért találjuk az evangéliumban ezt a részletet. Az 1Pt 5,13-ban Péter apostol „fiam”-nak nevezi, ezért lehet, hogy Márk az apostol hatására tért meg. Az Eusebiusnál feljegyzett hagyomány azt tartja róla, hogy ő alapította az alexandriai gyülekezetet.
Papias egyházatya fennmaradt írásaiból néhány értékes információt tudhatunk meg Márkról: Péter apostolt kísérte, a „tolmácsa” volt, az apostol igehirdetését jegyezte le az evangéliumban (tehát nem volt szemtanú), s az elbeszélésekben nem törekedett az időrend megtartására. Az író Péterrel való kapcsolatát alátámasztja az elbeszélések életszerűsége és részletessége, az a tény, hogy használja Péter szavait és tetteit; a Mk 16,7-ben olvasható „és Péternek” beszúrás (ami csak a Márk evangéliumában található), valamint az is, hogy az evangélium vázlata hasonlóságot mutat Péter cézáreai beszédével (ApCsel 10,34-43). Több egyházatyáról is maradtak fent olyan hagyományok, amelyek szerint Márk Péter szavait jegyezte le. Ha valóban Péter kísérője volt az író, akkor az evangéliumban nagyrészt Péter visszaemlékezéseit találhatjuk – ha figyelmesen olvassuk, bennünk is megerősödhet az a gondolat, hogy a könyvet különleges kapcsolat fűzi Péterhez.
A KELETKEZÉS IDEJE ÉS HELYE, A CÍMZETTEK
Az evangélium keletkezési ideje szoros kapcsolatban áll a szerző személyével. Ha nem is fogadjuk el az író Péterrel való kapcsolatát, valószínű, hogy az apostoli korban jegyezte le egy fiatal igehirdető úgy, amint hallotta, különösebb magyarázat nélkül. A Mk 15,21-ben található utalás cirénei Simonra mint „Alexander és Rufusz apjára” is a korai keletkezés mellett szól, az említett két fiú ugyanis sehol máshol nem szerepel a könyvben, így valószínű, hogy az író és az olvasók személyes ismerősei voltak. Jézusnak a jeruzsálemi templomról mondott próféciái (Mk 13,1-20) arra engednek következtetni, hogy a könyv megjelenésekor a templom még állt. Ezek alapján a megírás idejét nem tehetjük i.sz. 70 után.
Arról, hogy az evangélium Péter mártírhalála (Kr. u. 64-68) előtt vagy után íródótt, már a korai egyházatyák között is, megoszlanak a vélemények. Van olyan hagyomány, amely szerint Márk, Péter és Pál halála után írt, és van olyan is, amely szerint Péter jóváhagyta az evangélium összeállított formáját (s talán ő is részt vett a mű elkészítésében). Történelmileg valószínű, hogy az 50-es évek vége felé Márk (és talán Péter is) egy ideig Rómában éltek. Ez az idő Néró császár uralkodásának első időszaka. Egyes írásmagyarázók úgy tartják, ekkor íródhatott az evangélium. Az első egyházatyák szinte teljesen egybehangzó tanúskodása is a római keletkezés mellett van. Jó néhány bizonyítékot lehet felsorolni amellett, hogy a mű pogány római keresztények (ill. még nem hívők) számára íródott: kevés zsidó szokást közöl, és azokat is megmagyarázza; az arám kifejezéseket görögre fordítja, sok latin kifejezést használ a görög megfelelőjük helyett; az időpontok megadásánál a római módszert használja; kevésszer utal ószövetségi idézetekre; az evangélium csúcspontján egy római százados kijelenti Jézus istenségét…
AZ EVANGÉLIUM JELLEGZETESSÉGEI
Több tényező is sajátossá teszi Márk evangéliumát a többi evangélium között. Álljon itt ezekről egy felsorolás:
Jézus tetteit jobban hangsúlyozza, mint tanítását. Márk Jézus tizennyolc csodáját, de csak négy példázatát jegyzi fel.
Márk írói stílusa élénk, erőteljes és leíró, mely egy szemtanú élményeit tükrözi. Nyelvezete nem irodalmi görög, hanem az akkori idők hétköznapi beszélt nyelvéhez áll közel.
Az evangélium szinte azonnal a cselekménnyel kezdődik, és lehet, hogy eredetileg cselekménnyel is zárult. Márk nem igyekszik bevezetést és befejezést írni.
Márk szokatlan nyíltsággal foglalkozik a szereplőivel. Kiemeli Jézus érzelmeit, az emberek Jézus szavaira és tetteire adott válaszát.
Az egész evangéliumot áthatja az, hogy Jézus a kereszt és a feltámadás felé halad. A Mk 8,31-től kezdve Jézus és a tanítványok „úton vannak”. Az elbeszélés nagy része a szenvedés hetének eseményeivel foglalkozik (10,1-től).
AZ EVANGÉLIUM VÁZLATA
F elkészülés Jézus nyilvános szolgálatára 1,2-13
Jézus előfutára 1,2-8
Jézus megkeresztelése 1,9-11
Jézus megkísértése 1,12-13
Jézus nyilvános szolgálata 1,14-8,30
Jézus üzenete 1,14-15
Négy halász elhívása 1,16-20
Jézus hatalma az ördögök és betegségek felett 1,21-45
Viták a vallási vezetőkkel Galileában, elutasítás 2,1-3,6
Gyógyítás a tenger mellett 3,7-12 Kicsoda Jézus?
A tizenkét tanítvány kiválasztása 3,13-19
A Belzebub vád, Jézus igazi családja 3,20-35
Példázatok Isten országáról 4,1-34
Jézus csodái bemutatják szuverén hatalmát 4,35-5,43
Jézust elutasítják Názáretben 6,1-6
A tanítványok kiküldése és Keresztelő János halála 6,7-31
Jézus leleplezi magát szóval és cselekedettel 6,32-8,26
Péter megvallja, hogy Jézus a Krisztus 8,27-30
J ézus útja Jeruzsálembe 8,31-10,52
Jézus szolgálata Jeruzsálemben és környékén 11,1-13,37
Bevonulás Jeruzsálembe 11,1-11 Miféle messiás Jézus?
Prófétai jelek Isten Izrael feletti ítéletéről 11,12-26 Hogyan kell őt követni?
Vita a zsidó vallási vezetőkkel 11,27-12,44
A tanítványoknak mondott beszéd 13
Jézus szenvedése és halála 14-15
Jézus elárulása, a húsvéti vacsora, elfogása 14,1-52
Jézus pere, keresztre feszítése és eltemetése 14,53-15,47
A feltámadás 16,1-20
A feltámadás leírása 16,1-8
Vitatott utóirat 16,9-20
FELHASZNÁLT IRODALOM
dr Almási Tibor Máté evangéliuma
Blomberg, Craig The Historical Reliability of the Gospels
Takács Béla Mesterségek és foglalkozások a Bibliában
Tenney, Merrill C. Újszövetségi bevezető
Walwoord-Zuck A Biblia ismerete kommentársorozat VI.
1. Templom |
2. Izrael-medence |
3. Antonius-erőd |
4. Betesda-medencék |
5. Heródes felső palotája |
6. Hasmóneus-palota |
7. Xystus (testgyakorlás helye volt) |
8. Kajafás palotája |
9. Emeleti terem (utolsó vacsora helye) |
10. Siloám-tava |
11. Gíhon-forrás |
12. Siloám-csatorna |
13. Lépcsők |
14. Golgota |
15. Tyropaion-völgy (Sajtkészítők völgye) |
16. Kidron-völgy |
17. Hinnom-völgy |
18. Vérmező |
19. Getsemáné-kert |
|
a. Arany-kapu |
b. István-kapu |
c. Heródes-kapu |
d. Damaszkuszi-kapu |
e. Jaffa-kapu |
f. Gennat-kapu |
g. Sion-kapu |
h. Trágya-kapu |
i. Kettős-kapu |
j. Hármas-kapu |
k. Esszénus-kapu |
l. Cserép-kapu |
m. Vízi-kapu |
A. Első városfal (Jézus korában létezett) |
B. Második városfal (Jézus korában létezett) |
C. Harmadik városfal (Jézus korában nem létezett) |
D. Hadrianus fala (Jézus korában nem létezett) |
E. Jelenlegi fal (Jézus korában nem létezett) |
A VÍZ KIÖNTÉSÉNEK SZERTARTÁSA
A lombsátorünnep hét napján mindig megtöltöttek egy arany kancsót a Siloám tavából vízzel, és ezt a főpap vezetésével egy menet vitte fel a templomba. Amikor a menet elérte a Templom belső udvarát, háromszor megfújták a sófárt (kos szarvából készült kürt). A főpap a zarándokok figyelő szemei előtt körbejárta az oltárt a kancsóval, miközben a templomi kórus az ún. hallél zsoltárokat énekelte (113-118 zsoltárok). Mikor a kórus elérkezett a 118. zsoltárhoz, minden férfi zarándok felemelte és meglengette a jobb kezében lévő lúlábot (fűz és mirtusz gallyak pálmaágakkal egy csokorba fogva), miközben bal kezükkel felemeltek egy citrus gyümölcsöt (pl. narancs; a betakarított termés jelképe), és háromszor azt kiáltották, hogy „adjatok hálát az Úrnak”. A vizet a reggeli áldozat idején a napi italáldozattal (bor) együtt ajánlották fel az Úrnak. A bort és a vizet átöntötték a megfelelő ezüst edényekbe, majd kiöntötték őket az Úr előtt. A zsidók számára mindez egyaránt jelképezte azt, hogy Isten gondot viselt a víz-ellátásról a pusztai vándorlás során, és hogy az utolsó napokban kitölti az Ő Lelkét. Továbbá a messiási korra utalt, mikor sok akkori zsidó szerint majd a szent sziklából (a szentek szentjében levő szikla, a hagyomány szerint azon áldozta fel – majdnem – a fiát Ábrahám) egy forrás fog fakadni, mely az egész országon keresztül folyik.
A Golgota egy kapu közelében a városfalon kívül állt (Jn. 19:20, Zsidó 13:12). Mellette volt egy kert, melynek tulajdonosa ismert: Arimateai József.
Már Krisztus előtt 600 évvel is sziklába vájt sírokba temették a halottakat. A különböző kutatások közel egyhangúlag foglalnak állást a sírok milyenségét illetően. Természetesen a tulajdonosok anyagi helyzetétől nagyban függött a sír belső kialakítása. A Heródes idejéből ránk maradt sírok alapján készítettük a következő ábrákat.
A hegyoldalba lejáratot készítettek. A nyílásra szinte dugóként illeszkedő, nagy szikladarabbal elzárt bejáraton (kb. 1 m magas) keresztül lehetett belépni, majd 1-2 lépcsőn le lehetett menni a négyzet alakú előtérbe, melynek két oldalfalán, derékmagasságban, kőpárkányok lehettek. Az előtérhez csatlakozott a sírkamra (2×2 m). A sírkamrának kétféle kialakítása létezett: 1./ sírkamra oldalába mélyített félköríves nyílásba (2 m magas), vagy 2./ alagútszerű vájatok egyikébe (2×0,5×1 m) helyezték véglegesen a halottat.
Egyes szakértők szerint Jézus testét nem alagútba tették, mivel gyorsan kellett cselekedniük (hiszen jött az ünnep), hanem inkább teljes előkészítés nélkül hagyták ott az előtérben (a kőpadon). A feltámadás után a gyolcs a padon volt.
Az itt látható egyszerűsített diagramok a szinoptikus evangéliumok problémájára adható elméleteket foglalják össze
VASÁRNAP REGGEL
Egy angyal elhengeríti a követ Jézus sírjáról napfelkelte előtt (Mt 28,2-4).
A jézust követő asszonyok megnézik Jézus sírját, és felfedezik, hogy ő nincs ott (Mt 28,1; Mk 16,1-4; Lk 24,1-3;Jn 20,1).
Magdalai Mária elmegy, hogy elmondja a történteket Péternek és Jánosnak (Jn 20,1-2).
A többi asszony akik a sírnál voltak, két angyalt látnak, akik beszélnek nekik a feltámadásról (Mt 28,5-7; Mk 16,5-7; Lk 24,4-8).
Péter és János kimennek Jézus sírjához (Lk 24,12; Jn 20,3-10).
Magdalai Mária visszatér a sírhoz, és Jézus megjelenik csak neki a kertben (Mk 16,9-11; Jn 20,11-18): első megjelenése.
Jézus megjelenik a többi asszonynak (Máriának, Jakab, Salomé és Johanna anyjának (Mt 28,8-10): második megjelenése.
A Jézus sírját őrizők jelentést tesznek a vallási hatóságoknál arról, hogyan hengerítette el az angyal a követ. Ezután megvesztegetik őket (Mt 28,11-15).
Jézus megjelenik Péternek (1Kor 15,5): harmadik megjelenése.
VASÁRNAP DÉLUTÁN
Jézus megjelenik két férfinak az emmanusi úton (Mk 16,12-13; Lk 24,13-32).
VASÁRNAP ESTE
A két emmanusi tanítvány beszámol arról, hogy látták Jézust (Lk 24,33-35).
Jézus megjelenik 10 apostolnak Tamás távollétében a felső szobában (Lk 24,36-43; Jn 20,19-25): ötödik megjelenése.
A KÖVETKEZŐ VASÁRNAP
Jézus megjelenik a 11 apostolnak Tamás jelenlétében (Jn 20,26-28): hatodik megjelenése.
A KÖVETKEZŐ 32 NAPON
Jézus megjelenik a 7 tanítványnak a Galileai tengernél és csodát tesz a halakkal (Jn 21,1-14): hetedik megjelenése.
Jézus megjelenik 500 embernek (köztük a 11-nek is) egy galileai hegyen (Mt 28,16-20; Mk 16,15-18; 1Kor 15,6): nyolcadik megjelenése.
Jézus megjelenik féltestvérének, Jakabnak (1Kor 15,7): kilencedik megjelenése
Jézus megjelenik Jeruzsálemben újra a tanítványainak (Lk 24,44-48; ApCsel 1,3-8): tizedik megjelenése.
Az olajfák hegyén Jézus a tanítványai szeme láttára felemelkedik a mennybe (Mk 16,19-20; Lk 24,50-53; ApCsel 1,9,12).
Görög szavak |
Magyar jelentések |
Utalások |
agorazó (ige) |
venni, vásárolni a piacon (vagy rabszolgapiacon) |
1Kor 6,20; 7,23; 2Pét 2,1 Jel 5,9; 14,3-4 |
exagorazó (ige) |
kifoszt, felvásárol piacot (vagy rabszolgapiacot) |
Gal 3,13; 4,5 Ef 5,16 Kol 4,5 |
lytron (főnév) |
váltságdíj, óvadék (a szabadonbocsátás ára) |
Mt 20,28 Mk 10,45 |
lytroomai (ige) |
kiváltani, óvadék lefizetésével kiszabadítani |
Lk 24,21 Tit 2,14 1Pét 1,18 |
lytrósis (főnév) |
a váltságdíj lefizetésével való kiszabadítás cselekedete |
Lk 1,68; 2,38 Zsid 9,12 |
apolytrósis (főnév) |
visszavásárlás, kiszabadítás váltságdíj kifizetésével |
Lk 21,28 Róm 3,24; 8,23 1Kor 1,30 Ef 1,7.14; 4,30 Kol 1,14 Zsid 9,15; 11,35 |
Sorrend |
Csoda |
Helység |
Máté |
Márk |
Lukács |
János |
1. |
A víz borrá változtatása |
Kána |
|
|
|
2,1-11 |
2. |
Egy fiú meggyógyítása |
Kapernaum |
|
|
|
4,46-54 |
3. |
Egy megszállott megszabadítása a zsinagógában |
Kapernaum |
|
1,21 |
4,33-37 |
|
4. |
Péter anyósának meggyógyítása |
Kapernaum |
8,14-15 |
1,29-31 |
4,38-39 |
|
5. |
Első csodálatos halfogás |
Galileai-tenger |
|
|
5,1-11 |
|
6. |
Egy leprás meggyógyítása |
Galilea |
8,2-4 |
1,40-45 |
5,12-15 |
|
7. |
Egy béna meggyógyítása |
Kapernaum |
9,1-8 |
2,1-12 |
5,17-26 |
|
8. |
Egy béna meggyógyítása a Bethesda tavánál |
Jeruzsálem |
|
|
|
5,1-15 |
9. |
A száraz kezű meggyógyítása |
Galilea |
12,9-13 |
3,1-5 |
6,6-11 |
|
10. |
A százados szolgájának meggyógyítása |
Kapernaum |
8,5-13 |
|
7,1-10 |
|
11. |
Az özvegy fiának meggyógyítása |
Nain |
|
|
7,11-17 |
|
12. |
Egy süket és néma lélek kiűzése |
Galilea |
12,22-32 |
|
11,14-23 |
|
13. |
A tenger lecsendesítése |
Galileai-tenger |
8,18-27 |
4,35-41 |
8,22-25 |
|
14. |
A gadarai megszállott megszabadítása |
Gadara |
8,28-34 |
5,1-20 |
8,26-39 |
|
15. |
A vérfolyásos asszony meggyógyítása |
Kapernaum |
9,20-22 |
5,25-34 |
8,43-48 |
|
16. |
Jairus lányának feltámasztása |
Kapernaum |
9,18-26 |
5,22-43 |
8,41-56 |
|
17. |
Két vak ember meggyógyítása |
Kapernaum |
9,27-31 |
|
|
|
18. |
Egy néma lélek kiűzése |
Kapernaum |
9,32-34 |
|
|
|
19. |
Ötezer ember megvendégelése |
Bétsaida közelében |
14,13-21 |
6,32-44 |
9,10-17 |
6,1-14 |
20. |
Tengeren járás |
Galileai-tenger |
14,22-23 |
6,45-52 |
|
6,15-21 |
21. |
Egy szirofőniciai asszony lányának meggyógyítása |
Fönícia |
15,21-28 |
7,24-30 |
|
|
22. |
Egy dadogó süket meggyógyítása |
Tízváros |
|
7,31-37 |
|
|
23. |
Négyezer ember megvendégelése |
Tízváros |
15,32-38 |
8,1-9 |
|
|
24. |
A bétsaidai vak meggyógyítása |
Bétsaida |
|
8,22-26 |
|
|
25. |
Ördögűzés egy holdkóros fiúból |
Hermón hegye |
17,14-21 |
9,14-29 |
9,37-42 |
|
26. |
Pénz egy hal szájában |
Kapernaum |
17,24-27 |
|
|
|
27. |
Egy vakon született ember meggyógyítása |
Jeruzsálem |
|
|
|
9,1-7 |
28. |
Tizennyolc éve meggörnyedt asszony meggyógyítása |
Pérea(?) |
|
|
13,10-17 |
|
29. |
Vízkóros ember meggyógyítása |
Pérea |
|
|
14,1-6 |
|
30. |
Lázár feltámasztása |
Betánia |
|
|
|
11,1-44 |
31. |
Tíz leprás megtisztítása |
Samária |
|
|
17,11-19 |
|
32. |
A vak Bartimeus meggyógyítása |
Jerikó |
20,29-34 |
10,46-52 |
18,35-43 |
|
33. |
Egy fügefa megátkozása |
Jeruzsálem |
21,18-19 |
11,12-24 |
|
|
34. |
Málkus fülének meggyógyítása |
Jeruzsálem |
|
|
22,49-51 |
|
35. |
Második csodálatos halfogás |
Galileai-tenger |
|
|
|
2,1-13 |
Forrás: Walwoord, John F. – Tuck, Roy B.: A Biblia ismerete, kommentársorozat VI. Máté – János, KIA, 1999, p. 388.
Az ábrát a kiadó engedélyével közöljük, sokszorosítása a szerzői jogok védelme miatt tilos!
1. Jézus megérkezett a Golgotára (Mt 27,33; Mk 15,22; Lk 23,33; Jn 19,17)
2. Visszautasította a felajánlott mirhával kevert bort (Mt 27,34; Mk 15,23)
3. Felszegezték a keresztre a két rabló közé (Mt 27,35-38; Mk 15,24-28; Lk 23,33-38; Jn 19,18)
4. Elhangzott az első kiáltása a kereszten: ,,Atyám, bocsáss meg nekik, mert nem tudják mit cselekszenek.” (Lk 23,34)
5. A katonák elvették Jézus ruháit, és meztelenül hagyták a kereszten (Mt 27,35; Mk 15,24; Lk 23,34; Jn 19,23)
6. A zsidók gúnyolták Jézust (Mt 27,39-43; Mk 15,29-32; Lk 23,35-37)
7. Beszélni kezdett a két latorral (Lk 23,39-43)
8. Másodszor is felkiáltott a keresztről: ,,Bizony mondom néked, ma velem leszel a paradicsomban.” (Lk 23,43)
9. Harmadszor is megszólalt: ,,Asszony, íme a te fiad.” (Jn 19,26)
10. Sötétség támadt déltől délután háromig (Mt 27,45; Mk 15,33; Lk 23,44)
11. Negyedszer felkiáltott: ,,Én Istenem, én Istenem, miért hagytál el engem?” (Mt 27,46-47; Mk 15,34-36)
12. Ötödik kiáltása ez volt: ,,Szomjazom.” (Jn 19,28)
13. ,,Borecetet” ivott (Jn 19,29)
14. Hatodik kiáltása így hangzott: ,,Elvégeztetett” (Jn 19,30)
15. ,,Borecetet” ivott egy szivacsból (Mt 27,48; Mk 15,36)
16. Hetedszerre kiáltott: ,,Atyám, a te kezedbe teszem le az én lelkemet.” (Lk 23,46)
17. Saját akaratából kibocsátotta lelkét (Mt 27,50; Mk 15,37; Lk 23,46; Jn 19,30)
18. A templom függönye széthasadt (Mt 27,51; Mk 15,38; Lk 23,45)
19. A római katonák elismerték: ,,Bizony Isten Fia volt ez az ember” (Mt 27,54; Mk 15,39)
Forrás: Walwoord, John F. – Tuck, Roy B.: A Biblia ismerete, kommentársorozat VI. Máté – János, KIA, 1999, p. 118.
Az ábrát a kiadó engedélyével közöljük, sokszorosítása a szerzői jogok védelme miatt tilos!
|
MÁTÉ |
MÁRK |
LUKÁCS |
JÁNOS |
I. Származás és gyermekkor |
|
|
|
|
Genealógia |
1,1-17 |
|
3,23-38 |
|
Keresztelő János születése |
|
|
1,5-25 1,57-80 |
|
Angyali üzenet |
1,18-25 |
|
1,26-38 |
|
Jézus születése |
2,1 |
|
2,1-7 |
|
Az angyalok |
|
2,8-20 |
|
|
Körülmetélés és bemutatás |
|
|
2,21-39 |
|
A bölcsek |
2,1-12 |
|
|
|
Menekülés Egyiptomba |
2,13-23 |
|
|
|
Gyermekkor és látogatás Jeruzsálemben |
|
|
2,40-50 |
|
A visszavonulás évei |
|
|
2,51-52 |
|
II. Előkészítő események |
|
|
|
|
János szolgálata |
3,1-12 |
1,1-8 |
3,1-20 |
1,19-37 |
Jézus megkeresztelése |
3,13-17 |
1,9-11 |
3,21-22 |
|
A megkísértés |
4,1-11 |
1,12-13 |
4,1-13 |
|
III. A kezdeti galileai szolgálat |
|
|
|
|
A kánai mennyegző |
|
|
|
2,1-12 |
IV. A korai júdeai szolgálat (páska ünnep) |
|
|
|
|
A templom megtisztítása |
|
|
|
2,13-25 |
Beszélgetés Nikodémussal |
|
|
|
3,1-21 |
Keresztelő János kortársa |
|
|
|
3,22-36 |
Visszatérés Samárián át |
|
|
|
4,1-42 |
V. Visszatérés Galileába |
|
|
|
|
A megérkezés |
4,12 |
1,14 |
4,14 |
4,43-35 |
A nemesember fiának meggyógyítása |
|
|
|
4,46-64 |
János bebörtönzése és a Kapernaumba menetel |
4,12-16 |
|
|
|
Az első galileai körút |
4,17 |
|
|
|
Az első tanítványok elhívása |
4,18-22 |
1,16-20 |
|
|
Egy munkanap |
8,14-17 |
1,21-34 |
4,31-41 |
|
Utazás és prédikálás |
|
1,35-39 |
4,42-44 |
|
Csodák és viták |
8,1-4 9,1-17 12,1-21 |
1,40-3,12 |
5,1-6,19 |
|
A tizenkettő elhívása |
|
3,13-19a |
6,12-16 |
|
A Hegyi Beszéd |
5,1-7,29 |
|
(6,20-49) |
|
A százados szolgája |
8,5-13 |
|
7,1-10 |
|
Az özvegy fia |
|
|
7,11-17 |
|
Keresztelő János tudakozódása |
11,2-30 |
|
7,18-35 |
|
Jézus megkenetése |
|
|
7,36-50 |
|
Egy másik igehirdetői út |
|
|
8,1-3 |
|
Családja igényt tart rá |
12,46-50 |
3,31-35 |
8,19-21 |
|
Példázatok |
13,1-53 |
4,1-34 |
8,4-18 |
|
Csodák |
8,18,23-34 9,18-26 |
4,35-5,43 |
8,22-56 |
|
VI. Harmadik körút, A szolgálat tetőpontja |
|
|
|
|
Názáretben elutasítják |
13,54-58 |
6,1-6 |
|
|
A tizenkettő körútja |
9,36-11,1 |
6,7-13 |
9,1-6 |
|
János halála |
14,1-2 |
6,14-29 |
9,7-9 |
|
A tizenkettő visszatérése |
14,13 |
6,30-32 |
9,10 |
|
5000 ember megvendégelése |
14,13-21 |
6,33-44 |
9,11-17 |
6,1-14 |
Visszavonulás és a tengeren járás |
14,22-33 |
6,45-52 |
|
6,15-21 |
Vita a zsinagógában |
15,1-20 |
7,1-23 |
|
|
VII. Visszavonulás északra |
|
|
|
|
Tíruszban és Szidónban |
15,21-28 |
7,24-30 |
|
|
A Tízvárosban |
15,29-31 |
7,31-37 |
|
|
4000 ember megvendégelése, vita |
15,32-16,12 |
8,1-21 |
|
|
Vak ember meggyógyítása |
|
8,22-26 |
|
|
Személyének kijelentése |
16,13-26 |
8,27-37 |
9,18-25 |
|
A megdicsőülés |
16,27-17,13 |
8,38-9,13 |
9,26-36 |
|
A megszállott fiú meggyógyítása |
17,14-21 |
9,14-29 |
9,37-43 |
|
Halálának és feltámadásának megjövendölése |
17,22-23 |
9,30-32 |
9,43-45 |
|
VIII. Utolsó szolgálata Galileában |
17,24-18,35 |
9,33-50 |
9,46-50 |
7,1-9 |
IX. Az utolsó júdeai szolgálat |
|
|
|
|
Utazás Jeruzsálembe Samárián át |
19,1-2 8,19-22 |
10,1 |
9,51-62 |
7,10 |
A hálaadási (lombsátor) ünnep |
|
|
|
7,11-52 |
A házasságtörésen kapott asszony |
|
|
|
7,53-8,11 |
Vita a farizeusokkal |
|
|
|
8,12-59 |
A vakon született ember |
|
|
|
9,1-41 |
Beszéd a jó pásztorról |
|
|
|
10,1-21 |
A hetven tanítvány kiküldése |
|
|
10,1-24 |
|
Az irgalmas samaritánus példázata |
|
|
10,25-37 |
|
Mária és Márta |
|
|
10,38-42 |
|
Az úri imádság |
|
|
11,1-13 |
|
Összeütközés a farizeusokkal |
|
|
11,14-54 |
|
Nyilvános tanítások |
|
|
12,1-59 |
|
A templomszentelés ünnepe |
|
|
|
10,22-39 |
X. A pereai szolgálatok |
|
|
|
10,40-42 |
Intések |
|
|
13,22-35 |
|
Ebéd egy farizeusnál |
|
|
14,1-24 |
|
A sokaság döntés elé állítása |
|
|
14,25-35 |
|
Vámszedők és bűnösök tanítása |
|
|
15,1-32 |
|
A tanítványok tanítása |
|
|
16,1-17,10 |
|
Lázár feltámasztása |
|
|
|
11,1-44 |
Visszavonulás Efraimba |
|
|
|
11,45-54 |
XI. Az utolsó út Jeruzsálembe |
|
|
|
|
Szolgálat Samáriában és Galileában |
|
|
17,11-18,14 |
|
Szolgálat Pereában[1], |
|
|
|
|
Tanítás a válásokról |
19,1-12 |
10,1-12 |
|
|
Tanítás a gyermekekről |
19,13-15 |
10,13-16 |
18,15-17 |
|
A gazdag ifjú |
19,16-20,16 |
10,17-31 |
18,18-30 |
|
Halála megjövendölése |
20,17-19 |
10,32-34 |
18,31-34 |
|
Jakab és János kérése |
20,20-28 |
10,35-45 |
|
|
Közeledés Jeruzsálemhez |
20,29-34 |
10,46-52 |
18,35-19,28 |
|
Megérkezés Betániába |
|
|
|
11,55-12,11 |
XII. A szenvedés hete |
|
|
|
|
Vasárnap |
|
|
|
|
A győzelmes bevonulás |
21,1-9 |
11,1-10 |
19,29-40 |
12,12-19 |
Jézus véleménye a városról |
21,10-11 |
11,11 |
19,41-44 |
|
Hétfő |
|
|
|
|
A fügefa megátkozása |
21,18-19 |
11,12-14 |
|
|
A templom megtisztítása |
21,12-13 |
11,15-19 |
19,45-48 |
|
Gyógyítások a templomban |
21,14-17 |
|
|
|
Kedd |
|
|
|
|
Az elszáradt fügefa |
21,19-22 |
11,20-25 |
|
|
Viták |
21,23-22,46 |
11,27-12,37 |
20,1-44 |
|
Az írástudók és farizeusok kárhoztatása |
23,1-39 |
12,38-40 |
20,45-47 |
|
Jézus megfigyeli az özvegyasszonyt |
|
12,41-44 |
21,1-4 |
|
A görögök látogatása |
|
|
|
12,20-36 |
Jézust elutasítják a zsidók |
|
|
|
12,37-50 |
Apokaliptikus beszéd |
24,25 |
13,1-37 |
21,5-38 |
|
A kereszt bejelentése |
26,1-5 |
14,1-2 |
22,1-2 |
|
Mária megkeni őt |
26,6-13 |
14,3-9 |
|
12,2-8 |
Elárulása |
26,14-16 |
14,10-11 |
22,3-6 |
|
Szerda – nincs feljegyzés |
|
|
|
|
Csütörtök |
|
|
|
|
Az utolsó vacsora |
26,17-29 |
14,12-25 |
22,7-30 |
13,1-38 |
Búcsúbeszéd |
|
|
|
14,1-31 |
Beszélgetés a Gecsemánéba menve |
|
|
|
15,16 |
A főpapi imádság |
|
|
|
17 |
A kertben |
26,30,36-46 |
14,26,36-42 |
22,39-46 |
18,1 |
Elárulás és elfogatás |
26,47-56 |
14,43-52 |
22,47-53 |
18,2-12 |
Kihallgatás Annás előtt |
|
|
|
18,12-14, 19-23 |
Kihallgatás Kajafás előtt |
26,57,59-68 |
14,53,55-65 |
22,54,63-65 |
18,24 |
Péter tagadása |
26,58,69-75 |
14,54,66-72 |
22,54-62 |
18,15-18,25-27 |
Kihallgatás a Szanhedrin előtt |
27,1 |
15,1 |
22,66-71 |
|
Júdás halála |
27,3-10 |
|
|
|
Péntek |
|
|
|
|
Kihallgatás Pilátus előtt |
27,2,11-14 |
15,1-5 |
23,1-5 |
18,28-38 |
Heródes előtt |
|
|
23,6-12 |
|
Visszatérés Pilátushoz |
27,15-26 |
15,6-15 |
23,13-25 |
18,39-19,16 |
A katonák gúnyolják |
27,27-30 |
15,16-19 |
|
|
Út a Golgotához |
27,31-34 |
15,20-23 |
23,26-32 |
19,16-17 |
Keresztre feszítés |
27,35-56 |
15,24-41 |
23,33-49 |
19,18-30 |
A temetés |
27,57-60 |
15,42-46 |
23,50-54 |
19,31-42 |
Szombat |
|
|
|
|
Asszonyok a sírnál |
27,61 |
15,47 |
23,55-66 |
|
Az őrség |
27,62-66 |
|
|
|
XIII. A feltámadás |
|
|
|
|
Vasárnap |
|
|
|
|
Az asszonyok látogatása |
28,1-8 |
16,1-8 |
24,1-2 |
20,1-10 |
Jézus megjelenése |
|
|
|
|
Mária Magdalénának |
|
16,9-11 |
|
20,11-18 |
Más asszonyoknak |
28,9-10 |
|
|
|
Az őrség jelentése |
28,11-15 |
|
|
|
A két tanítványnak |
|
16,12-13 |
24,13-32 |
|
Péternek |
|
|
24,33-35 |
|
A tíz apostolnak |
|
16,14 |
24,36-43 |
20,19-25 |
A tizenegy apostolnak |
|
|
|
20,26-31 |
A galileai tengernél |
|
|
|
21,1-14 |
Beszélgetés Péterrel |
|
|
|
21,15-25 |
A tanítványoknak Galileában |
28,16-20 |
16,15-18 |
|
|
A tizenegy az Olajfák hegyén |
|
|
24,44-49 |
|
A nagy megbízatás és a mennybemenetel |
28,18-20 |
16,19-20 |
24,50-53 |
|
[1] A pereai szolgálat pontos végét nem tudni; a „közeledés Jeruzsálemhez” (Bartimeus meggyógyítása) már Júdeában történt, az előtte felsorolt 1-2 pont pedig valamikor útközben Perea és Júdea között.