60. nap
János 21
1 Ezután ismét megjelent Jézus a tanítványoknak a Tibériás-tengernél. Így jelent meg: 2 együtt voltak Simon Péter és Tamás, akit Ikernek hívtak, Nátánaél a galileai Kánából meg Zebedeus fiai és a tanítványok közül még kettő. 3 Simon Péter így szólt hozzájuk: Elmegyek halászni. Ők erre ezt mondták: Mi is elmegyünk veled. Elindultak, és beszálltak a hajóba, de azon az éjszakán semmit sem fogtak. 4 Amikor már reggel lett, megállt Jézus a parton, a tanítványok azonban nem tudták, hogy Jézus az. 5 Jézus megkérdezte tőlük: Fiaim, nincs valami ennivalótok? Így válaszoltak neki: Nincs. 6 Ő pedig ezt mondta nekik: Vessétek ki a hálót a hajó jobb oldalán, és találtok. Kivetették tehát, de kivonni már nem tudták a rengeteg hal miatt. 7 Ekkor odaszólt Péterhez az a tanítvány, akit Jézus szeretett: Az Úr az! Amikor Simon Péter meghallotta, hogy az Úr az, magára vette felsőruháját, mert mezítelen volt, és belevetette magát a tengerbe. 8 A többi tanítvány pedig a hajóval jött, mert nem voltak messze a parttól, csak mintegy kétszáz könyöknyire, és kivonták a hálót a halakkal. 9 Amint kiszálltak a partra, parazsat láttak ott, rajta halat és még kenyeret is. 10 Jézus így szólt hozzájuk: Hozzatok a most fogott halakból! 11Simon Péter beszállt, és kivonta a partra a hálót, amely tele volt nagy halakkal, szám szerint százötvenhárommal; és bár ilyen sok volt, nem szakadt el a háló.
12 Jézus ezt mondta nekik: Jöjjetek, egyetek! A tanítványok közül azonban senki sem merte őt megkérdezni: Ki vagy te? Tudták ugyanis, hogy az Úr ő. 13 Jézus tehát odament, vette a kenyeret, és odaadta nekik, ugyanúgy a halat is. 14 Ez már a harmadik alkalom volt, hogy Jézus megjelent a tanítványoknak, miután feltámadt a halottak közül. 15 Miután ettek, így szólt Jézus Simon Péterhez: Simon, Jóna fia, jobban szeretsz-e engem, mint ezek? Ő pedig így felelt: Igen, Uram, te tudod, hogy szeretlek téged! Jézus ezt mondta neki: Legeltesd az én bárányaimat! 16 Másodszor is megkérdezte: Simon, Jóna fia, szeretsz-e engem? Ő ismét így válaszolt: Igen, Uram, te tudod, hogy szeretlek téged. Jézus erre ezt mondta neki: Őrizd az én juhaimat! 17 Harmadszor is szólt hozzá: Simon, Jóna fia, szeretsz-e engem? Péter elszomorodott, hogy harmadszor is megkérdezte tőle: Szeretsz-e engem? Ezért ezt mondta neki: Uram, te mindent tudsz, te tudod, hogy szeretlek téged. Jézus ezt mondta neki: Legeltesd az én juhaimat! 18Bizony, bizony, mondom neked: amikor fiatalabb voltál, felövezted magadat, és oda mentél, ahova akartál; de amikor megöregszel, kinyújtod a kezedet, más övez fel téged, és oda visz, ahova nem akarod.
19 Ezt azért mondta, hogy jelezze, milyen halállal dicsőíti meg majd Istent. Miután ezt mondta, így szólt hozzá: Kövess engem! 20 Péter ekkor megfordult, és látta, hogy követi az a tanítvány, akit Jézus szeretett, aki a vacsorán ráhajolt a keblére, és megkérdezte: Uram, ki az, aki elárul téged? 21 Őt látta tehát Péter, és megkérdezte Jézustól: Uram, hát vele mi lesz? 22 Jézus pedig így szólt hozzá: Ha azt akarom, hogy ő megmaradjon, amíg eljövök, mit tartozik rád? Te kövess engem! 23 Elterjedt tehát a testvérek között az a mondás, hogy ez a tanítvány nem hal meg. Pedig Jézus nem azt mondta neki, hogy nem hal meg, hanem ezt: Ha akarom, hogy megmaradjon, amíg eljövök, mit tartozik rád? 24 Ez az a tanítvány, aki bizonyságot tesz ezekről, és megírta ezeket, és tudjuk, hogy igaz az ő bizonyságtétele. 25 De van sok egyéb is, amit Jézus tett, és ha azt mind megírnák egytől egyig, úgy vélem, maga a világ sem tudná befogadni a megírt könyveket.Jegyzetek
Sokan érvelnek amellett, hogy a 21. fejezet egy későbbi hozzátoldás az evangéliumhoz, amit nem az evangélista írt. Ugyanakkor vannak tudósok, akik a jánosi szerzőség mellett foglalnak állást. Egy kis ízelítő a különböző érvekből:
A 20,30-31 bizonyos értelemben az evangélium csúcsa, és úgy hangzik, mint egy lezárás.
Kontra:
Lezárása, de minek? A könyvnek, vagy csak az utolsó előtti fő résznek?!
Az előző megállapítás igaz ugyan, de nem biztos, hogy egy könyv a csúcsponttal fejeződik be, hiszen utána még következhet egy utószó is.
Péter helyreállítását (21,15-19) inkább a Szentlélek adása (20,22) előtt várnánk.
Kontra:
A 20,22 nem biztos, hogy a Szentlélek adásáról szól (lásd a 20,22 jegyzetében az 1. és 3. pontot).
A 21,24-25 mindenképpen későbbi (pl. többes szám a 24. versben, stb.).
Kontra:
Sokan máshogy gondolják (25. vers ismét egyes számra vált, írók különböző okokból utalhatnak magukra többes számban, stb.).
Sok nagy tudós szerint stílusa elüt az 1-20 fejezetek stílusától.
Kontra:
Sok nagy tudós szerint stílusa megegyezik az 1-20 fejezetek stílusával.
stb. stb.
Akárki is írta a 21. fejezetet, egyetlen megmaradt kézirat sem támasztja alá, hogy az első húsz fejezet valaha is a 21. fejezet nélkül önálló egységet alkotott volna, és a szöveg ihletettsége sem függ feltétlenül attól, hogy ugyanaz a kéz írta-e le, mint az első húsz fejezetet. Tehát minden okunk meg van arra, hogy a 21. fejezetre mint a János evangéliumának szerves részére, és mint Isten Igéjére tekintsünk.
Hasonlítsd össze Péter és a szeretett tanítvány szerepét, jellemét, stb. a mai szakasz alapján. Mi szükség lehetett a 15,19 beszélgetésére? Hogyan ‘lelkigondozza’ Jézus Pétert a mai szakaszban? Hogyan lelkigondoz téged? Te hogyan lelkigondozod a többieket?
A 20,30-31 bizonyos értelemben az evangélium csúcsa, és úgy hangzik, mint egy lezárás.
Kontra:
Lezárása, de minek? A könyvnek, vagy csak az utolsó előtti fő résznek?!
Az előző megállapítás igaz ugyan, de nem biztos, hogy egy könyv a csúcsponttal fejeződik be, hiszen utána még következhet egy utószó is.
Péter helyreállítását (21,15-19) inkább a Szentlélek adása (20,22) előtt várnánk.
Kontra:
A 20,22 nem biztos, hogy a Szentlélek adásáról szól (lásd a 20,22 jegyzetében az 1. és 3. pontot).
A 21,24-25 mindenképpen későbbi (pl. többes szám a 24. versben, stb.).
Kontra:
Sokan máshogy gondolják (25. vers ismét egyes számra vált, írók különböző okokból utalhatnak magukra többes számban, stb.).
Sok nagy tudós szerint stílusa elüt az 1-20 fejezetek stílusától.
Kontra:
Sok nagy tudós szerint stílusa megegyezik az 1-20 fejezetek stílusával.
stb. stb.
Akárki is írta a 21. fejezetet, egyetlen megmaradt kézirat sem támasztja alá, hogy az első húsz fejezet valaha is a 21. fejezet nélkül önálló egységet alkotott volna, és a szöveg ihletettsége sem függ feltétlenül attól, hogy ugyanaz a kéz írta-e le, mint az első húsz fejezetet. Tehát minden okunk meg van arra, hogy a 21. fejezetre mint a János evangéliumának szerves részére, és mint Isten Igéjére tekintsünk.
Hasonlítsd össze Péter és a szeretett tanítvány szerepét, jellemét, stb. a mai szakasz alapján. Mi szükség lehetett a 15,19 beszélgetésére? Hogyan ‘lelkigondozza’ Jézus Pétert a mai szakaszban? Hogyan lelkigondoz téged? Te hogyan lelkigondozod a többieket?