411. nap

Ezékiel 4

1 Te pedig, emberfia, fogj egy téglát, tedd magad elé, és véss rá egy várost: Jeruzsálemet! 2 Vedd ostrom alá, építs vele szemben ostromgépeket, emelj sáncot, állíts fel táborokat, helyezz el körülötte faltörő kosokat! 3

Azután fogj egy vas sütőlapot, tedd oda mint egy vasfalat magad és a város közé, és szegezd rá a tekintetedet: így legyen ostrom alatt, így ostromold! Intő jel ez Izráel házának.

4 Azután feküdj a bal oldaladra, és vedd magadra Izráel házának a büntetését! Addig kell elszenvedned büntetésüket, ahány napig így fekszel. 5 Napokban kifejezve adtam meg büntetésük éveit: háromszázkilencven nap. Így szenvedd el Izráel házának büntetését! 6

Ha ezt letöltötted, másodszor feküdj a jobb oldaladra, és szenvedd el Júda házának a büntetését negyven napig. Egy-egy évet egy-egy napban adtam meg.

7

Szegezd tekintetedet Jeruzsálem ostromára, tűrd fel ruhád ujját, és prófétálj ellene!

8

Megkötözlek, és nem fordulhatsz egyik oldaladról a másikra, míg le nem telnek ostromod napjai.

9

Azután végy búzát, árpát, babot, lencsét, kölest és tönkölyt, tedd azokat egy edénybe, és készíts magadnak belőlük kenyeret! Ahány napig fekszel az oldaladon, azt edd: háromszázkilencven napig!

10

Húsz sekel súlyú ennivalót ehetsz naponként, mindig ugyanabban az időben egyed.

11

Vizet is mérték szerint igyál: egyhatod hínt, mindig ugyanabban az időben igyad!

12

Mint az árpakenyeret, úgy egyed, de emberi ganéjon süsd meg a szemük láttára!

13

Ezt mondja az ÚR: Így eszik majd Izráel fiai tisztátalan kenyerüket a népek között, amelyek közé szétszórom őket.

14

De én ezt mondtam: Jaj, Uram, URam! Én nem tettem magamat tisztátalanná ifjúkoromtól fogva mostanáig sohasem azzal, hogy elhullott vagy széttépett állatot ettem volna, és nem vettem a számba romlott húst.

15 Ő így válaszolt nekem: Nézd, megengedem neked, hogy emberi ganéj helyett marhaganéjon süsd meg a kenyeredet. 16 Azután ezt mondta nekem: Emberfia, én összetöröm a kenyér botját Jeruzsálemben. Kenyeret mértékkel és aggódva esznek, vizet is kimérve és borzadva isznak, 17 mivel szűkösen lesz kenyerük és vizük; borzadva néznek egymásra, és megrothadnak bűnük miatt.

Ezékiel 5

1 Emberfia, fogj egy éles kardot, használd borotvának, vágd le a hajadat és a szakálladat! Azután végy egy mérleget, és oszd el, amit levágtál! 2

Harmadrészét égesd el a város közepén, amikor letelnek az ostrom napjai! Azután fogd a harmadrészét, vágd össze karddal a városon kívül, harmadrészét pedig szórd széjjel, én meg kivont karddal üldözöm!

3

De végy ki belőle egy keveset, és kösd be a ruhád szegélyébe!

4

Még ebből is végy ki, dobd bele a tűzbe, és égesd el: ebből csap ki a tűz Izráel egész házára.

5 Ezt mondta az én Uram, az ÚR: Ez itt Jeruzsálem. A pogány népek között helyeztem el, országokkal vettem körül. 6 De engedetlen volt törvényeimmel szemben, bűnösebb, mint a pogányok, és rendelkezéseimmel szemben engedetlenebb volt, mint a környező országok. Megvetették törvényeimet, és nem éltek rendelkezéseim szerint. 7 Azért ezt mondja az én URam, az ÚR: Mivel megátalkodottabbak voltatok a körülöttetek élő pogányoknál, nem éltetek rendelkezéseim szerint, és nem teljesítettétek törvényeimet, sőt még olyanok sem voltatok, mint a körülöttetek élő pogányok, akik a maguk törvényeit teljesítik, 8 azért ezt mondja az én Uram, az ÚR: Én is ellened fordulok, és ítéletet tartok köztetek a pogányok szeme láttára. 9 Olyat teszek veletek sok utálatos bűnötök miatt, amilyet még nem tettem, és amihez foghatót többé nem is teszek. 10

Ezért apák fogják megenni fiaikat közöttetek, és fiak fogják megenni apáikat. Ítéletet tartok majd fölötted, és aki csak megmarad belőletek, szétszórom mindenfelé.

11 Ezért, életemre mondom – így szól az én URam, az ÚR –, mivel te tisztátalanná tetted szentélyemet minden förtelmes és utálatos bálványoddal, azért én elveszem tőled; nem szánakozom, és nem leszek könyörületes! 12 A nép harmadrésze dögvészben hal meg, vagy éhen pusztul a városban, egyharmada fegyvertől hull el körülötte, egyharmadát pedig széjjelszórom mindenfelé, és kivont karddal üldözöm őket. 13 Kitöltöm rájuk haragomat, hogy kitombolja magát lángoló haragom, amikor elégtételt veszek. Akkor tudják meg, hogy én, az ÚR, szóltam bosszúságomban, amikor majd kitöltöm rajtuk lángoló haragomat. 14 Lerombollak, és gyalázatossá teszlek a körülötted élő népek között, látni fogja minden arra járó. 15 Gyalázni és csúfolni fognak, elrettentő példa leszel a körülötted élő népek számára, mert ítéletet tartok fölötted haraggal, felindulással és súlyos büntetéssel. Én, az ÚR, megmondtam! 16 Belétek lövöm az éhínség veszedelmes nyilait, amelyek romlást okoznak, mert romlásotokra lövöm ki azokat; egyre súlyosabbá teszem köztetek az éhínséget, és eltöröm nálatok a kenyér botját. 17 Éhínséget és vadállatokat bocsátok rád, amelyek megfosztanak gyermekeidtől, dögvész és vérontás gázol át rajtad, és fegyvert bocsátok rád. Én, az ÚR, megmondtam!

Példabeszédek 15

7 A bölcsek ajka hinti a tudást, az ostobáknak a szíve sem tiszta. 8 A bűnösök áldozatát utálja az ÚR, de a becsületesek imádságát kedveli. 9 Utálja az ÚR a bűnös útját, de szereti az igazságra törekvőt.

Jegyzetek

Ezt a részt nagyon nehéz értelmezni. A 4. és 5. fejezetben 4 jelről van szó. Az első jel (4,1-3) Jeruzsálem bekövetkező ostromával foglalkozik. Isten az, aki megengedi ezt, és nem fogja meghallgatni népe sírását. A 3. és 4. jel az ostrom eredményeivel foglalkozik. Azért a második jel valószínű, hogy szintén valamilyen módon az ostromra utal. Erre utal 4,8: ‘az ostromod napjai’ is. De mit jelent a 3,0 és a 40? (ez a kérdés még nehezebb, amikor tudjuk, hogy a Septuaginta (ÓSz görög fordítása) nem 3,0 napról szól, hanem 1,0 napról. 4,5 azt mondja, hogy ezeknek a napoknak mindegyike egy évet jelez Izrael és Júda történelmében. Vannak, akik azt mondják, hogy ez a jel a jövőre vonatkozik. Ők vagy megpróbálnak egy bizonyos történelmi időpontot kijelölni a beteljesedésre, vagy jelképesen értelmezik a számokat, mondván, hogy a babiloni fogság végét jelzik. Mások inkább a múltra értik ezeket a számokat, de akkor nem lehet tudni, hogy melyik évtől kell számolni a 3,0 és 40 évet. Ha a részletek nem is világosak, az üzenet igen: Babilon meg fogja ostromolni Jeruzsálemet bűne miatt, és valamilyen módon az ostrom hosszúsága összefügg a nép bűnével.
Következtetés: Miért volt szükség arra, hogy Ezékiel demonstrálja a büntetés részleteit, amikor már úgyis száműzetésben voltak? Vajon mire alapozódott eddigi optimizmusuk?
Következtetés: Ezékiel, mint Istentől küldött ember, megcselekedte a jeleket, és így egyben át is szenvedte Isten ítéletét. (Gondolj csak bele, hogy milyen lehetett ez a 390,40 nap!). Hasonlóságokat lehet felfedezni közte és Jézus között. Melyikek jutnak eszedbe?
Személyes: Vizsgáld meg magad a Péld 15,7-9 alapján!