640. nap
Timóteushoz írt 1. levél 1
1 Pál, a mi üdvözítő Istenünknek és Krisztus Jézusnak, a mi reménységünknek rendeléséből Krisztus Jézus apostola, 2 Timóteusnak, igaz fiamnak a hitben: Kegyelem, irgalom, békesség Istentől, a mi Atyánktól és Krisztus Jézustól, a mi Urunktól. 3 Amikor Makedóniába mentem, kértelek, hogy maradj Efezusban, és parancsold meg némelyeknek, hogy ne hirdessenek tévtanokat, 4 ne is foglalkozzanak mondákkal és vég nélküli nemzetségtáblázatokkal, amelyek inkább vitákra vezetnek, mint Isten üdvözítő tervének hitben való elfogadására. 5 A parancs célja pedig a tiszta szívből, jó lelkiismeretből és képmutatás nélküli hitből fakadó szeretet. 6 Némelyek elfordultak ezektől, és üres fecsegésre adták magukat, 7 törvénytanítók akarnak lenni, de nem értik sem azt, amit mondanak, sem azt, amit bizonygatnak. 8 Mi azonban tudjuk, hogy a törvény jó, ha valaki a törvénynek megfelelően él azzal. 9 És tudjuk azt is, hogy a törvény nem az igaz ellen van, hanem a törvényszegők és az engedetlenek, a hitetlenek és a bűnösök, a szentségtelenek és a szentségtörők, az apa- és anyagyilkosok, az embergyilkosok, 10 a paráznák, a fajtalanok, az emberrablók, a hazugok, a hamisan esküvők ellen, és mindaz ellen, ami ellenkezik az egészséges tanítással. 11 Ez pedig a boldog Isten dicsőségéről szóló evangélium, amely énrám bízatott. 12 Hálát adok Krisztus Jézusnak, a mi Urunknak, aki megerősített engem, mert megbízhatónak tartott, amikor szolgálatra rendelt. 13 Jóllehet előbb őt káromló, az övéit üldöző és erőszakos ember voltam, mégis irgalmat nyertem, mert hitetlenségemben tudatlanul cselekedtem. 14 De bőségesen kiáradt rám a mi Urunk kegyelme a Krisztus Jézusban való hittel és szeretettel. 15 Igaz az a beszéd, és teljes elfogadásra méltó, hogy Krisztus Jézus azért jött el a világba, hogy a bűnösöket üdvözítse, akik közül az első én vagyok. 16 De azért könyörült rajtam, hogy Jézus Krisztus elsősorban énrajtam mutassa meg végtelen türelmét példaként azoknak, akik majd hisznek benne, és így az örök életre jutnak. 17 Az örökkévalóság királyának pedig, a halhatatlan, láthatatlan, egyetlen Istennek tisztelet és dicsőség örökkön-örökké. Ámen. 18 Ezt a parancsot kötöm a lelkedre, fiam, Timóteus, hogy a rólad szóló korábbi próféciák alapján harcold meg a nemes harcot. 19 Tartsd meg a hitet és a jó lelkiismeretet, amelyet egyesek elvetettek, és ezért a hit dolgában hajótörést szenvedtek. 20Ezek közül való Himenaiosz és Alexandrosz, akiket átadtam a Sátánnak, hadd tanulják meg, hogy ne káromolják Istent.
Timóteushoz írt 1. levél 2
1Arra kérlek mindenekelőtt, hogy tartsatok könyörgéseket, imádságokat, esedezéseket és hálaadásokat minden emberért,
2a királyokért és minden feljebbvalóért, hogy nyugodt és csendes életet élhessünk teljes istenfélelemben és tisztességben.
3Ez jó és kedves a mi üdvözítő Istenünk színe előtt,
4aki azt akarja, hogy minden ember üdvözüljön, és eljusson az igazság megismerésére.
5 Mert egy az Isten, egy a közbenjáró is Isten és emberek között, az ember Krisztus Jézus, 6 aki váltságul adta önmagát mindenkiért, tanúbizonyságul a maga idejében. 7 Azért rendeltettem hírnökül és apostolul – igazat mondok, nem hazudok –, hogy a hitre és az igazságra tanítsam a népeket. 8 Azt akarom tehát, hogy a férfiak mindenütt bűntől tiszta kezeket felemelve imádkozzanak harag és kételkedés nélkül. 9Ugyanígy az asszonyok is tisztességes öltözetben, szemérmesen és mértékletesen ékesítsék magukat, ne hajfonatokkal és arannyal, gyöngyökkel vagy drága ruhával,
10hanem azzal, ami azokhoz az asszonyokhoz illik, akik istenfélőnek vallják magukat: jó cselekedetekkel.
11Az asszony csendben tanuljon, teljes alázatossággal.
12A tanítást azonban az asszonynak nem engedem meg, sem azt, hogy a férfin uralkodjék, hanem legyen csendben.
13Mert Ádám teremtetett először, Éva csak azután,
14és nem Ádámot vezette tévútra a kísértő, hanem az asszonyt, és ő esett bűnbe.
15Mégis megtartatik a gyermekszüléskor, ha megmarad józanul a hitben, a szeretetben és a szent életben.
Példabeszédek 22
1 Többet ér a jó hírnév a nagy gazdagságnál, a jóindulat jobb az ezüstnél és az aranynál. 2 Találkozik a gazdag a szegénnyel: mindkettőt az ÚR alkotta. 3 Ha az okos látja a veszedelmet, elrejtőzik, az együgyűek pedig belekeverednek, és megjárják. 4 Az alázatnak és az ÚR félelmének jutalma gazdagság, dicsőség és élet. 5 Tövisek és kelepcék vannak a görbe úton: aki vigyáz magára, messze elkerüli azokat. 6 Neveld a gyermeket a neki megfelelő módon, még ha megöregszik, akkor sem tér el attól. 7 A gazdag uralkodik a szegényeken, és az adós szolgája a kölcsönadónak. 8 Aki álnokságot vet, bajt arat, és véget ér dühödt hatalmaskodása. 9 A jóságos tekintetű ember áldott lesz, mert ad kenyeréből a nincstelennek. 10 Űzd el a csúfolódót, és távozik vele a perpatvar, megszűnik a vita és a gyalázkodás. 11 Aki szereti a szív tisztaságát, és jóindulattal beszél, annak barátja a király. 12 Az ÚR szeme ügyel az ismeretre, a hűtlenek beszédét meghiúsítja. 13 Ezt mondja a rest: Oroszlán van odakinn, megöl engem a szabadban. 14 Mély verem az idegen nő szája, beleesik, akire haragszik az ÚR. 15 A gyermek szívéhez hozzátartozik az ostobaság, de a fenyítő bot kiűzi belőle. 16 Aki elnyomja a nincstelent, hogy maga gyarapodjék, és a gazdagnak ad, egyszer majd ínségre jut.Jegyzetek
A szöveg alapján azért, mert így lehetőség van az evangélizálásra. Ha üldözik a keresztényeket, akkor nem lehet olyan nyíltan hirdetni az evangéliumot.
Sokat vitatott rész. Vannak, akik szerint nagyon is egyértelmű, és amit itt olvasunk, azt a mai gyülekezetekben is így kell alkalmazni. Mások szerint speciális esetről van szó. Az ókorban a nők sokkal műveletlenebbek, és ezért könnyebben félrevezethetőek voltak, mint a férfiak. Az efézusi tévtanítás ezért különösen könnyen megfertőzte őket (vö. 2Tim.3,6). Ezért tiltja meg nekik a tanítást Pál és ezért hivatkozik Évára, akit a kígyó megcsalt. Ezek alapján viszont egy teljesen más szituációban (pl. művelt nők esetén) talán teljesen mást írna Pál. Valóban, a Bibliából több női tanítót is ismerünk.
A mi bibliafordításunk azt az értelmezést követi, miszerint itt arról van szó, hogy a keresztény nő nem fog belehalni a gyermekszülésbe. Másik értelmezési lehetőség, hogy a nő ne tanítson, ne cicomázza magát, hanem legyen jó feleség, ne cicomázza magát, szüljön gyerekeket, és ha így, keresztényi módon viselkedik és hisz, akkor üdvözül. Vagyis ezen értelmezés szerint a gyermekszülés itt mintegy jelképe a becsületes, csendes, jóravaló keresztényi-háziasszonyi viselkedésnek, amire az előző versekben Pál bátorítja a nőket (vö. 4,3). Megint csak kérdés, hogy Pál ezen véleménye mennyire abszolutizálható, ill. mennyire konkrét szituációhoz kötött.
Megfigyelés: Mit tudunk meg ebből a szakaszból Pálról ill. Timóteusról?
Megfigyelés: Mit tudunk meg az efezusi gyülekezetről?
Következtetés: Mit gondolsz, Pál szavai/kérései ma is megállják a helyüket (be kell tartani, pl. 2,12)? Miért?
(Péld) M tanulj meg egy verset a mai szakaszból!